falsk blogg 9

Jag har börjat vänja mig vid att läsa tidningar på intranet. Det går faktiskt riktigt bra om man har en tillräckligt bra skärm. Jag har precis läst igenom tidningen Dagens artiklar och fastnade för rubriken De flesta stiften säger ja till samkönade vigslar. Ämnet i sig gör mig bara illa till mods så det var inte därför jag läste artikeln, jag var mer intresserad av de ofantligt användbara Twinglylänkarna. Jag har nämligen insett att dessa Twinglylänkar fungerar som flaskpost oss frälsta emellan. Det är genom dessa länkar man kan träffa på likasinnade.

Under just denna rubrik så fann jag en av dessa flaskposter och den ledde mig till bloggen Nyfrälst där en Johan har reagerat på samkönade vigslar. Ett mycket träffande inlägg i debatten där Johan bland annat skriver:

Vårt land står inför en katastrof av stora mått!
Det kan vi vara förvissade om. Gud sa att landet ska utspy sina inbyggare. De fick inte vara kvar om de fortsatte som de människorna levde som var före Israels barn. När Israels barn skulle inta landet, om de började med sådana förbindelser som var emot Guds Ord då säger Han: Då ska landet en gång till utspy sina inbyggare. Jag tror det kan ske i Sverige.”

Det är så sant som det är sagt. Johan förtydligar det dessutom med att hänvisa till Romarbrevet 1:24-32 som avslutas:

“De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det.”

Gud välsigne dig Johan

Som nybliven medlem i den så kallade “bloggosfären” så förfasas man snabbt över vilka åsikter som tillåts komma fram och hur tongivande vissa tillåts vara. Det vore en enkel sak att negligera dessa åsikter och kalla det för ungdomlig frigörelse. Men skrapar man lite på den skorpa av narcissism som omsluter de åsiktsbloggar som synes och höres mest så inser man att det inte är ungdomar som sätter agendan. Agendan sätts av vuxna halvproffessionella åsiktspoliser, många av med journalistisk bakgrund.

Då detta fenomen är intressant ur en värdegrundsspridande synvinkel så ber jag er kära läsare att hjälpa mig att lista dessa bloggtalibaner så vi tillsammans kan lära oss var vi bör sätta in kraften att sprida ljuset.

barnen

Nu har vi precis ätit frukost, dagens viktigaste mål om man får tro de som kan ämnet. Det är en fröjd att se barnen äta det som sätts framför dem utan att protestera. August och Lisa är mina fosterbarn och kommer antagligen att stanna hos oss de närmsta åren. Jag har tidigare haft äldre fosterbarn men har nu sagt nej till att ta emot barn som är äldre än sju år. Enligt en undersökning som jag läste för ett tag sedan så är barn som mest mottagliga för information de sju första åren vilket gör fostran och införandet av nya vanor mycket enklare. Att hantera äldre barn som efter 10 – 15 år ännu inte har fått en värdegrund att stå på är inte lätt.

August och Lisa är mycket intresserade av fakta vilket gör mitt moderliga arbete lättare. De älskar att ta del av Jesu liv och älskar när jag läser högt för dem ur Barnens Bibel. Jag är övertygad att det har med deras ålder och de inplanerade läsestunderna att göra.

Jag tror att det ligger mycket i det som tidningen Dagens Carl-Henric jaktlund säger i sin blogg:
“Men jag tror på att skapa den goda vanan och på att sträva efter en enkelhet som gör att de kan ta till sig det man säger. Ge dem möjlighet att växa in i det, alltså.”

“Bibeln från pärm till pärm med fina bilder och enkelt språk anpassat för 3-7-åringar. Nu läser vi varje kväll, de vill helst ha flera avsnitt per dag, och det börjar så smått.”

Mina tidigare fosterbarn var alldeles för långt gångna i åldern för att ta till sig de värderingar och den livssyn som behövdes för att klara av att vandra livets väg på den rätta sidan.

Uppdatering:
Jag hittade idag fram till bloggen Katolsk mamma på nätet och vill med denna länk påvisa hur starka individer som kan fostras fram genom kärlek och omtanke. Denna mamma har en son som genom sin starka uppfostran inte faller för grupptryck och helt i egen regi nu har bestämt sig för att börja ministrera. Ett gott exempel.

Goda nyheter

Nej, nu är det dags att gå och lägga sig. Jag skulle dock vilja avsluta denna onsdagkväll med goda nyheter efter att ha ögnat igenom hundratals oseriösa och sensationslystna kvällstidningsrubriker i jakten på nyheter att blogga om.

Dagens godaste nyhet hämtar jag från tidningen Dagen som rapporterar om en rullstolsbunden, nioårig, cancersjuk, Polsk pojke som efter bön i Peterskyrkan i Rom kunde resa sig och gå.

Dagen rapporterar:
På kvällen 2 april, exakt fyra år efter påvens död, befann sig pojken vid den förra påvens grav och bad. När familjen lämnat basilikan ville han plötsligt resa sig ur sin rullstol för att gå.

Matteus 9:2:
“Där förde de till honom en lam man, som låg på en bädd. Och då han såg deras tro, sade han till den lame: Var vid gott mod, mitt barn. Dina synder är förlåtna.”

Guds frid

Sydsvenskans ledarblogg kan man idag läsa den juvenila ledarskribenten Per Tedin raljera i sin ledare om att han, precis som fildelarna, kommer att ägna sig åt illegal verksamhet om Kristdemokraternas förslag om minskade införselkvoter av öl, vin och sprit utan alkoholskatt går igenom.

Är det Sydsvenskans syn på moral? Förespråkar man både fildelning och spritsmuggling? Finns det andra illegala verksamheter man vill främja också? Trafficking? Misshandel? Bankrån?

Om Per Tedin tror att öl, vin och sprit är något att leka med så är han definitivt ute och cyklar. Gång efter annan så har vi sett bevis på att vuxna människor inte kan hantera dessa rusdrycker och jag är övertygad om att denna fråga kommer att lyfta Kristdemokraterna inför EU-valet.

Ef 5:18 – 5:19
Berusa er inte med vin, sådant leder till ett liv i laster. Låt er i stället uppfyllas av Anden, så att ni talar till varandra med psalmer, hymner och andliga sånger, och sjunger och spelar för Herren i era hjärtan.

Om Per Tedin inte vet så kan jag upplysa att alkoholintag kan leda till misshandel, tyngre drogmissbruk, homosexualitet, promiskuitet mm. mm.

Uppenbarligen så förväxlas jag med Kristdemokraten Inger Johansson som jobbar som förtroendevald kommunfullmäktige i Norsjö kommun. Detta har hänt tidigare och kommer antagligen att hända igen. Men då min namne uppenbarligen är verksam i Norrland och jag är pensionerad och bor i Stockholm så torde detta förväxlingsproblem inte ha något större nyhetsvärde. Dessutom så finns det, vad jag förstår, även bilder på henne som tydligt klargör att vi inte är en och samma person.

Trots dessa bilder och det faktum att hon uppenbarligen är aktiv i Norsjö kommun så har jag idag emottagit e-post med intervjuförfrågan från en journalist på TV4 och okvädesord från en redaktör från tidningen Dagen. Detta under min tredje dag i “bloggosfären”. Kanske är detta ett tydligt bevis för att intranets snabbhet skapar avtrubbade användare som jag skrev om tidigare idag.

Här kommer ett litet tips för dig som vill göra något för din omgivning. Kanske känner du någon som farit illa, kanske har du problem med dina grannar eller kanske har du fått för många “grannar”. Idag mellan klockan 19:30 och 20:00 så ber hela Skandinavien för sina bostadsorter.

Läs mer på husförsamlingen Källportens Weblog
“Gud kan förändra situationen på din ort, men det sker genom bön.”

Uppenbarligen så befinner det sig en hel del hobbytyckare här i “bloggosfären”. Jag berättade tidigare om min väninna Inga-lill som befinner sig i Liberia och räddar afrikaner och plötsligt så går drevet och uppfattningen att det är fel på att rädda sina medmänniskor framförs med höga röster.

För er som sov på lektionstid och inte har fått lära er vad missionsbefallningen är så skall jag berätta det för er. Den återfinns i slutet av Matteusevangeliet (Matt 28:16-28:20) där Jesus säger:

Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.

Jag skall snabbt rätta mig själv innan någon annan gör det. I ett tidigare inlägg så presenterade jag Lennart Svensson som höll i föreläsningen under veckans Upplysningstisdag. Han berättade då kortfattat om det nya Twitter som uppenbarligen är intranets nyaste kommunikationsform. Lennart berättade lite om hur hans publikationer blixtsnabbt kunde nå ut till över 40 personer och hur enkelt det var att nå ut med Ordet.

Idag läser jag att det nya Twitter lätt kan göra användarna omoraliska och avtrubbade. Läs gärna mer i Aftonbladets artikel “Twitter gör dig avtrubbad“.

Som lekman i ämnet så vill jag förtydliga att jag själv, i mitt tidigare inlägg, inte har lagt några egna värderingar i ämnet. Orden är Lennart Svenssons och ingen annans.

Helt plötsligt så dansar den äldre generationen efter ungdomens pipa. Nyhetsrubrikerna haglar över oss som stora hagelkorn och ger inte tid för eftertanke eller reflektioner om vilka det är som faktiskt går på knäna i kristider.

Ett axplock av dagens ungdomsfriande rubriker;
Vi får inte stänga eleverna ute
Krisen tuffast för ungdomar
Störiga elever skall få gå i skolan
Fler praktikplatser

Samtidigt som den yngre målgruppen matas av självömkan så försöker Sveriges första ansvarstagande regering på 50 år att rädda det som räddas kan efter åratal av statsfinansmisshandel. Men dessa rubriker flyttas till sidan 4 och angrips direkt av både Miljöpartister, Socialdemokrater och vänsterbloggar.

« Senare inläggÄldre inlägg »

<!–
var gaJsHost = ((”https:” == document.location.protocol) ? ”https://ssl.&#8221; : ”http://www.&#8221;);
document.write(unescape(”%3Cscript src='” + gaJsHost + ”google-analytics.com/ga.js’ type=’text/javascript’%3E%3C/script%3E”));
// –> <!–
var wpcomPageTracker = _gat._getTracker(”UA-52447-2”);
wpcomPageTracker._setDomainName(”wordpress.com”);
wpcomPageTracker._initData();
wpcomPageTracker._trackPageview();
// –> <!–
_qoptions = { labels:”adt.0,language.sv” };_qacct=”p-18-mFEk4J448M”;quantserve();
// –>

&lt;p&gt;&lt;img src=”http://pixel.quantserve.com/pixel/p-18-mFEk4J448M.gif?labels=adt.0%2Clanguage.sv&#8221; style=”display: none” height=”1″ width=”1″ alt=”” /&gt;&lt;/p&gt; <!–
st_go({‘blog’:’7309557′,’v’:’wpcom’,’user_id’:’4602923′,’post’:’0′,’subd’:’sanningenmastefram’});
ex_go({‘crypt’:’RDZ8LFkxbXF0aVJhPVYmfFFiVHRaT3c1VX5+ODZDbGE9YlRKTVE9Li9Mb2h8TnhuM0Z5VVRKU3RDaD9ibk9HelJxMkMtbWN6TkpzPVhIM0tvbkF1YyZ4bTNGa2VDa2RtMUlGL3wrMiw9TWg4VWZ0UVdbYT1yW29UWjRWaDg4YW1xRUE/V2dnT1FSZ1I3SS53Zi95dVV3U3BONVVpZkVCZmRVZERKdEp3aW9XU1RBd3ZYYkVfdGZCeWRLRUtdfg==’});
addLoadEvent(function(){linktracker_init(‘7309557’,0);});
// –> <!–
/* <! [CDATA[ */
function adminbar_video_update(timeout, func) {
jah(‘/wp-content/plugins/video/video-ajax.php?v=’+Math.random(), ‘admin-bar-videos’);
if (timeout) {setTimeout(func+'(‘+Math.floor(timeout*1.5)+’, ”‘+func+'”)’, timeout);}
}
adminbar=adminbar.replace(/%%BLOGHOST%%/g, ‘sanningenmastefram.wordpress.com’);
adminbar=adminbar.replace(/%%BLOGHOME%%/g, ‘http://sanningenmastefram.wordpress.com&#8217;);
adminbar=adminbar.replace(/%%BLOGTITLE%%/g, ‘Ingers blogg’);
adminbar=adminbar.replace(/%%EDITLINK%%/, ”);
adminbar=adminbar.replace(/%%URL%%/, ‘sanningenmastefram.wordpress.com/page/9/’, ‘mg’);
document.write(adminbar);
if ( document.createElement ) {
var q = document.getElementById(‘wpcombar’);
var r = document.createElement(‘div’);
r.innerHTML = q.innerHTML;
q.parentNode.removeChild(q);
r.setAttribute(‘id’, ‘wpcombar’);
r.style.zIndex = ‘1001’;
document.body.insertBefore(r, document.body.childNodes[0]);
}
/* ]]–> */

// –&gt;

Kommentera

