dec8-1

INDIVIDUELLT SETT

I DJUPA TANKAR*

– Vad tänker du på?
– Ingenting.
– Man tänker alltid på någonting!
– Njaa…
– Du har hemligheter för mig!

Rätt svar i första läget skulle ha varit:
– På dig. På oss.

Rätt svar för att undvika en mängd problem eller en förstörd dag alltså. I ett parförhållande eller i vissa parförhållanden kanske det är bäst att säga.

För är det verkligen så att ALLA ALLTID tänker på något och tyst formulerar detta i ord inom sig? Det kanske är vetenskapligt utrett och jag är i så fall tacksam för referenser till sådan litteratur. Själv har jag länge, för att inte säga alltid, betvivlat det. Jag har till och med svårt att förstå att någon överhuvudtaget tänker i form av en ordström att likna vid en hål- eller textremsa som evigt rullar runt i hjärnan.

Sedan hörde jag så småningom talas om att vissa människor tänker i bilder och tyckte mig då ha fått förklaringen till varför jag ibland svarat oskickligt på frågor om vad jag tänker på. Men kanske inte heller det är riktigt sant. Går det kanske att vädra ut helt på hjärnkontoret så att där stundtals faktiskt inte finns minsta tanke närvarande.

Och om man nu inte tänker i ord måste det väl bli tröttsamt att hela tiden se bilder eller kanske det snarare är filmer? Jag upplever det själv som om jag ser filmer ibland, men inte alltid. Är det inte snarare en ”stream of consciousness” à la James Joyce som förlägger sitt stilla flöde genom en del av oss?

Ibland blir jag trött på den där filmen eller medvetandeströmmen och försöker tänka på ingenting eller kasta mig in i någon aktivitet som kan absorbera åtminstone tillräckligt mycket av mitt medvetande för dölja denna inneboende och svårpåverkbara flod.

Eller är jag bara galen eller potentiellt galen? När det gäller skrivande gubbtsrutt kan jag upplysa om att han också ibland tappar tråden i samtal han själv deltar i och då stundtals blir överraskad av synbarligen enkla frågor. Som om han behövde stänga av något slags apparat först innan han kan svara. Men det är kanske en annan sak.

Han kan vara mer observant än de flesta när det gäller mer oväsentliga ting, men styrfarten, lusten och glädjen kommer inifrån. Han kan lämna ett sällskap eller en person bekymrad och vara normal eller glad igen efter några timmar i ensamhet. Det finns de som uttryckt oro över detta.

Allt det här aktualiserades för ett tag sedan när jag på en vernissage i Göteborg oavsiktligt blev åhörare till ett samtal där konstnären berättade att någon hade ansett det vara primitivt att tänka i bilder! Så man kan vända upp och ner på allting!

Det är nämligen min fasta övertygelse att om man nu kan tänka i form av bilder eller ordlösa medvetendeflöden måste vara som att åka X2000 jämfört med att åka vagn efter häst! Men då måste det ju finnas ett antal lägre växlar för analytiskt tänkande med ord och begrepp.

Skrivet av Ch. den 8 dec 11:12 | Anmäl
Tillhör kategorierna: manligt och kvinnligt , mänskligt
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=445597

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

