dec15-1

INDIVIDUELLT SETT

MELLAN TVÅ HÖTAPPAR

Blev först bestört, sedan betänksam när jag i SvD läste om hemsidan som skriver ut namn, personnummer och adress på dömda sexbrottslingar.

För 20 eller 30 år sedan skulle jag ha varit emot det. Nu levde frågan kvar i mitt huvud ett dygn och jag vet ännu inte vad jag ska ha för åsikt.

Antagligen är det tiden (tidsandan) och åldern som gör att jag nu motvilligt håller med om att lagstiftningen är för mjäkig och att sexdömda får för låga straff.

De som ligger bakom sidan säger:

–Vi anser att det är en rättighet att få veta om grannen är en sexualförbrytare.

Även GP har intevjuat upphovsmännen som där säger att det är ett enklare sätt att informera om någon vill veta om grannen är pedofil eller sexualförbrytare. På lång sikt är syftet att lagstiftningen ändras och att sexualbrottslingar får hårdare straff. Vi anser att straffen är för låga idag.

Men tidningen Crimenews har har annan intressant vinkel på det hela när de intervjuar en av de sexbrottsdömda personerna som hängts ut på nätet.

– Det är tråkigt, speciellt för familjens skull, säger denne som nu avtjänar sitt straff för våldtäkt. Speciellt för familjens skull. Det är ju dem man är mest orolig för. För egen del känner han sig mest makttlös.

Personerna bakom sidan säger angående det det faktum att Datainspektionen nu ska utreda om det är lagligt att hänga ut brottslingar på detta sätt:

– Vi har diskuterat det och kommit fram till att vi i så fall få ta straffet. Det vi gör är viktigare och kan vi rädda ett enda barn så är det värt det.

Jag vet inte verkligen vilket ben jag ska stå på men jag stödjet mig nog lite mer på det ena. Jag minns KRUM. Det var en annan tid och man ansåg att kriminalvården behövde humaniseras. Har denna organsiation lyckats alltför väl?

Jag avskyr våld, översitteri och våldtäkt och jag tycker alltså också att straffsatserna är för låga. En dom på två år blir i verkligheten ett år av studier eller ”arbete” i tvätteri. Gissa vilken av dessa sysselsättningar som Beltrán och Troilius sysslar med nu?

De blev förresten ”uppvaktade” av ett lussetåg? Alltså Sverige förefaller mig ibland vara rena skämtet. En av de ”uppvaktade” fångarna bröt ihop och försökte ta sitt liv.

Det heter kriminalvård men syftet BÖR vara avskräckande samtidigt i första hand. Därför kan det ju vara ett sätt att väcka opinion att hänga ut folk på detta sätt. Eftersom myndigheterna inte tänker själva får vi göra det åt dem.

Låt oss säga att straffet vore tio eller tjugo år i stället för två. Vore brottslingen inte alltför gammal (en majoritet av dem verkar vara mellan 20 och 40), har han fortfarande chans till ett bra liv när han kommer ut efter halva tiden.

En idiot på en annan blogg skrev: men tänk på brottslingens familj som kanske måste byta efternamn. Hur skulle det vara om denna kvarleva från en annan tid tänkte på offren som blir psykologiskt skadade för livet. Det måste ju vara världsrekord i dålig argumentering.

Vad säger feministerna om detta? ”Män är djur” eller kan de nyansera sig något.

Skrivet av Ch. den 15 dec 16:25 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , samhälle , straffsatser , feminism
Kommentarer

Inlägget har 2 kommentarer
När rättsväsendet
Anmäl
inte funkar, börjar anarki. Upphänga folk med personnummer osv? Svar fråga. Ibland kanske bra, ibland hemskt? Våld o våldtäckter är vidriga. Särskild när det gäller barn. Hyser inga sympatier för Tito, men tycker ändå att hela storyn med honom var löjeväckande och långt ifrån rättvis. (skrev en inlägg, vad jag tror om saken o varför, när han fick sin dom). Just nu kan nästan varje kvinna i Sverige ordna så, att valfri man hamnar i våldtäcksregistret. Eller i fängelse. Lätt som plätt, som jag förstår. De riktiga våldtäcksman går däremot oftast fria. Tycker ändå, att sälja ut integriteten, eftersom rättsväsendet inte funkar…är tragisk.
Skriven av viivian den 15 dec 22:01
Visst
Anmäl
Det är därför det är svårt. Kanske bdet blir lite lättare om vi koncentrerar oss på våldtäkter mot barn. Det är förstås fruktansvärt med lägen där det uppstår medborgargardden, och i min blogg framstår det ju tydligt att jag emot all onödig kontroll i det storebrorssamhälle vi redan befinner oss i. En kvinna kan förstås sätta dit en oskyldig män lätt som en plätt, det har kanske hänt, men det är ju inget vanligt brott. Däremot är det ju en hotbild som vilar över den ofta naive mannen
Skriven av Ch. den 16 dec 13:21
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=448438

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

