dec12-1

INDIVIDUELLT SETT

BYRÅKRATI OCH BYRÅKRATI

Efter två år utomlands var det nytt igen att komma hem till Svedala och höra allt tal om bidrag och ansökningar. Andra länder är nog byråkratiska på ett mer ”ursprungligt” sätt, kaotiskt näsan-i vädret-för-jag-har stämpeln-du-behöver-sätt.

I Sverige har vi bra kontakt med våra myndigheter MEN varför måste vi vid minsta tillstymmelse till initiativ leta upp någon obskyr myndighet som bara finns här och bara kan finnas här, kanske fylla i en blankett för att få en annan blankett (som det hände mig en gång, fast det kanske var ett undantag för det var FK) och sedan ansöka om bidrag till någon verksamhet. Det finns förstås tänkbara och tänkvärda svar på det också men det överlåter jag till någon annan att stå för.

Innan jag nu blir alltför konservativ. Vi tänker bra i Sverige i utgångsläget men sedan hamnar vi snett. Signifikativt är att det senaste påbudet om nya betyg och slut på flumskolan måste komma från en minister. Folkpartist dessutom. Hur känns det för alla ”proffs” inom skolan? Alltså: jag skulle känna mig som en duktig hund som fått ny ägare.

Kanske kan det också, som jag länge misstänkt, vara en svensk defekt att vi vill vara så förskräckligt duktiga. Förr räckte de med att kunna sitt jobb och vara hederlig. Nu vill vi alla vara den bästa lilla pojken eller flickan i klassen.

Därmed uppstår det också sådana minst sagt sensationella beteenden som på lärarhögskolan i Stockholm (betänk att dessa angivare ska undervisa framtidens svenskar) och krassa verkligheter i inte alltför avlägsna länder kan till och med framstå i mer gynnsam dager än den så välmenande svenska.

Skrivet av Ch. den 12 dec 15:52 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , samhälle , byråkrati , maktmissbruk
Kommentarer

Inlägget har 6 kommentarer
Igen..
Anmäl
inget att tillägga! hälsningar Vivian
Skriven av viivian den 12 dec 18:01
önskar
Anmäl
dig en fin lucia
Skriven av mmaddee den 12 dec 18:48
Hej
Anmäl
tack för kommentaren på min blogg.Jag sitter just nu med en hel lunta papper som skall skrivas för ansökningar av olika slag. Blandannat till FK. De som jag fyller i nu måste ändå ändras i Januari men ansökan skall skickas in i december. Snacka om byrokrati..Jag undrar om skolan över huvudtaget kommer fram till vettiga saker genom regeringsförslag. Det vettiga vore att lyssna på proffsen och göra en mer aktiv, och konstruktiv undervisning. Många gånger är undervisningen alldeles för tradionell och abstrakt för eleverna. Beviset är alla som är underkända i kärnämnen. Go fredag/Blessing
Skriven av Blessing den 12 dec 19:10
BLESSING
Anmäl
Den svenska skolan är bra OCH dålig. Jag jämför med utlandet. Där den i många fall är dålig OCH dålig.
Skriven av Ch. den 12 dec 19:18
Till Viivian
Anmäl
Det låter betryggande.
Skriven av Ch. den 12 dec 19:19
Till mmaddee och alla
Anmäl
ha en fin Lucia. Jag ska titta på Idol. Det blir mycket bättre om man dricker massor av vin samtidigt!
Skriven av Ch. den 12 dec 19:20
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=447284

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

