jan7-1

INDIVIDUELLT SETT

EN EXTREMT DJÄRV TANKE

Ska försöka skriva kort. Det är nog mycket jag inte förstår beträffande konflikten mellan Israel och Palestina, så risken att jag gör bort mig är överhängande, men jag dristar mig likväl till några frågeställningar. Min hållning är att det helt enkelt inte går att ensidigt stödja bara den ena parten. Och det känns lite som att det är dags för djärva tankar.

Samtidigt sänder jag all den medkänsla jag är förmögen till alla dem, oavsett folktillhörighet eller funktion, som befinner sig mitt i konflikten. Ni har inte gjort er förtjänta av detta! Jag skäms lite där jag sitter varm och ombonad men må Allah/Gud höra mina böner så agnostiker jag är.

1) Även israelvänner måste väl fördöma arten av och kraften i de nuvarande bomningarna av Gaza-remsan? Eller har jag helt fel?

2) Även palestinavänner måste väl fördöma de tidigare provokationer som lett fram till detta? Eller är det inte så?

3) Alla vettiga araber/muslimer måste väl nu se att Hamas metoder för att lösa konflikten inte kan vara rätt väg. En mygga kan ju knappast slå ihjäl en elefant och jag kan i alla fall inte se någon vettig strategi i deras politik hur mycket jag än vill. Kan någon det?

4) Det är otroligt och oförståeligt att inte de arabiska och muslimska broderfolken har lyckats göra mer för att assimilera palestinska flyktingar under de gångna sextio åren. Kittet mellan dem är antagligen inte tillnärmelsevis så starkt som man vill påskina.

5) Det internationella samfundet måste väl kunna kunna komma upp med lite bättre idéer än vad som visats hittills?!? Området är ju den krutdurk som mest sannolikt skulle kunna tända världen.

NÅGOT I STIL MED att låta alla palestinier välja helt fritt mellan FN:s medlemsstater och sedan göra Gaza-remsan till Världens huvudstad.

Obama?

Skrivet av Ch. den 7 jan 15:08 | Anmäl
Tillhör kategorierna: politik , utrikes , samhälle
Kommentarer

Inlägget har 1 kommentar
svar:
Anmäl
1, Jag tror att ingen vill att civila ska dödas men att vissa tycker det är ok att döda 10 civila för att komma åt en fiende. 2, Provokationerna har bestått av hemmagjorda raketer och det är just för att provokera, att göra motstånd mot ockupationen som raketerna skickas iväg, inte för att vinna ett krig. 3, Tvärt om så har Hamas stöd från den vanlige muslimen ökat, däremot så är många muslimska ledare och diktaturer rädda att dom ska bli för populära. 4, Israel vill att alla palestiner ska flly till andra länder, grannländerna vill dock sätta stopp för denna folkrättsvidriga politik genom att stoppa flyktingströmmen redan vid gränsen. Folkfördrivning var ju tex. något som serberna sysslade mot Kosovoalbanerna vid deras uppror. Som straff bombades Serbien av västmakterna.Tidigare har dock många palestiner flytt till grannländerna. Frågan är dock varför palestinerna ska tvingas lämna sina hem för att lämna plats åt någon europeisk eller amerikansk jude. 5,Internationella samfundet vill inte komma fram med något bättre. Det skulle dock vara enkelt att lösa om bara vilja hade funnits. Man skulle då antingen se till att palestinerna hade självstyre i Gazaremsan och västbanken utan någon blockad. Det andra alternativet skulle vara att skapa ett gemensamt Israel-Palestina. Man skulle då se till att alla tidigare flyktingar skulle få återvända till sina marker och de nuvarande ägarna skulle kunna få ersättning från staten.
Skriven av Tony.Jacobsson den 7 jan 22:44
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=456346

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

