jan15-2

INDIVIDUELLT SETT

JAG ÄR AVUNDSJUK

Jag såg honom på Smålands nation i Lund i början på 80-talet. Tillsammans med Erik Fylkesson bland annat.

Redan då väste han fram sina dikter tätt intill mikrofonen. Han är nämligen inte bara poet utan också estradör läser jag någonstans. Hav var helt klädd i vitt. Någon tidning- det berättade han själv – hade skrivit att han såg ut som en utskriven psykpaitent.

På sin hemsida skriver han att han är Sveriges störste poeet. Till och med jag fattar att det måste vara i strumplästen (det låter väl bittert hoppas jag). Han kör med ett slags Strindberg-image, tycker jag, med sitt fula krylliga hår och en omotiverad hatt ovanpå. Initialen K i namnet står numera inte för Kennet utan för Keats ( en stor poet). Han har statlig inkomstgaranti som konstnärer kan få.

Då, där borta i 80 talet hörde jag inte hans text eftersom det teatraliska agerandet stal uppmärksamheten. Några åhörare blev generade och lämnade lokalen när Öijer börjat sin uppläsning. Jag var fascinerad av Fylkesson (Pojkdockans dikter).

Men Öijer har vunnit litterära utmärkelser och blev nominerad till August- priset. Nu är jag så avundsjuk, sååå a-v-u-n-d-s-j-u-k!

Jag skulle inte vilja vara Öijer men varför har jag måst lägga 20 av mina bästa år på ett yrke jag inte gillar och 15 på sådana jag bara halvgillar! AVUNDSJUK!!!!!!

När man i stället skulle ha kunnat glida genom livet på det där sättet. Handlar det om självförtroende? Vilja? Jag läser några dikter på hans hemsida och de är inte alls så dåliga som min avundsjuka hade hoppats. De påminner till och med en del om mina egna.

Skrivet av Ch. den 15 jan 17:58 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , samhälle , språk
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=459659

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

