jan15-1

INDIVIDUELLT SETT

MIN EGEN STOREBROR

Vi har sedan ett antal decennier våra fruktanvärda och fruktanvärt effektiva personnummer. Du kan ringa ett samtal, uppge ett sådant unikt nummer på en person och få reda på om ägaren, eller den som brännmärkts med numret, är kreditvärdig. Och sedan nekas den personen den minsta obetydliga, lilla tjänst.

Tala om moderna koncentrationsläger med numera själsligen och identitetsmässigt inristade fångnummer. Och lägg till detta den otäcka tjallarmentalitet som är så ackrediderad: anmälan av olämplliga förare, meddelarfrihet (utom när det gäller myndigheter!), olika munkavleåtgärder, det synnerligen orättvisa systemet med betalningsanmärkningar och kreditupplysningar som sagt var. Kronofogden som hjälper skurkar att pressa pengar ur seriösa företag.

Samtidigt kan man inte anhålla eller ens övervaka en pyroman som setts 50 gånger i närheten av nyligen anlagda eldsvådor. Nattetid tillhör stadskärnorna olika skumraskfigurer och ungdomar med idioter till föräldrar. Man gör fartrazzior och gör vanliga fartblinda medborgare med ordinära inkomster tusentals kronor fattigare vid avfarterna från motorvägar medan det körs rally, och vinterrally, på trafikerade gator när polisen sover.

Svensson får parkeringböter av gläfsande, ettriga parkeringbolag med nollavtal och VD:ar med miljonlöner medan unga, arbetslösa killar utökar bidragen med att råna butiker och banker utan att bli fast.

”Högt uppe på berget, finns ingen polis…” sjöngs det när jag var liten. Ibland föresvävar mig tanken att bygga en koja, bredvid en bäck i skogen dit ingen kommer.

Samtidigt är jag i tacksam för att välfärdsstaten Sverige finns, att kontakten med myndigheter är så lättsam och att landet och dess företag och butiker trots ovanstående ”fläckar” fungerar så effektivt.

Var står jag egentligen? Är jag förvirrad eller bara gammal?

Skrivet av Ch. den 15 jan 12:23 | Anmäl
Tillhör kategorierna: politik , inrikes , mänskligt , storebror , samhälle , parkering , feminism , byråkrati , maktmissbruk
Kommentarer

Inlägget har 4 kommentarer
Varken eller.
Anmäl
Vet inte din ålder, men förvirrad verkar du inte vara enligt min mening. Ha det bra idag! Anette
Skriven av Anette Jernström den 15 jan 13:48
Toppen
Anmäl
Tack Anette! Precis vad jag hoppades på 🙂 Jag är äldre än på fotot och äldre än vad jag anger. Började på -11 oc h blir tio år äldre då och då.
Skriven av Ch. den 15 jan 15:12
…..
Anmäl
Fan..vill inte vara kvar i Sverige nu:-)…Men men,Big Brother är la kanske överallt…Får dra till nån grotta nånstans i Saudioarabien:-)..Kan jag ta med nån av dina släktingar då?
Skriven av Stewie den 15 jan 18:10
Fint
Anmäl
Visst fråga bara mig först vilken du ska ta.
Skriven av Ch. den 15 jan 19:08
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=459527

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

