jan25-1

INDIVIDUELLT SETT

LEVNADSSTANDARD I MELLANÖSTERN

En bild av trygghet?

Jag uppskattar mycket min vän Viivians kommentarer till mina inlägg. Känner ibland att jag är ute på hal is när jag med bristande kunskaper försöker förstå palestinakomplexet och jag gör säkert en del logiska kullerbyttor. Då är det nyttigt att personer som bemöter och ifrågasätter på ett självständigt och förbehållslöst sätt.

Vad jag däremot anstränger mig mycket med att är att få tanken så klar och rak som möjligt utan att exemplifiera och försvinna bort på stickspår i tid och rum. Därför kan antagligen mina resonemang synas lite väl ”nakna” men det är alltså ett sätt för mig att inte gå ner mig i träsket.

Beträffande nuvarande levnadsnivå* i Israel TROR jag mig veta att den är betydligt högre än i omgivande länder. Detta hindrar inte att jag är övertygad om att höjd levnadsnivå och/eller livskvalitet i form av trygghet, valfrihet etc. är en väg mot freden.

Många palestinier har ju dock redan sökt sig till Euorpa och det måste väl vara för att det finns något här som inte fanns där de kom ifrån. I det här fallet ser jag höjd levnadsstandard inte bara som en humanitär åtgärd utan som ett instrument för freden.

Och inte bara freden i Mellanöstern utan också för världsfreden. Palestinier och israeler ska ha jobb, trygghet, framtidshopp, livsmedel, tillgång till moderna bekvämligheter och internationella nyhetsmedia samt bostäder. Är de förhindrade till något av detta av religiösa eller historiska skäl ska de självklart kunna välja bort det som inte passar.

Det är klart att man måste ta hänsyn till deras traditioner och livsstil i alla aspekter. T.ex. större lägenheter, avsedda för fler personer, i större utsträckning än i en del andra länder.

*) Satte upp en lista över bruttonationalprodukten per invånare i några av de berörda länderna på min andra blogg Blottenlogg2.

Skrivet av Ch. den 25 jan 12:08 | Anmäl
Tillhör kategorierna: politik , utrikes , mänskligt , samhälle
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=463618

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

