feb8-1

INDIVIDUELLT SETT

ETT GIFTIGT INLÄGG

Gifta eller bara lyckliga?

Råkade titta på min egen profil där det översta ordet är ”gift”. Tidigare var det ”upptagen” men ingenting har hänt. Så började tankarna vandra och jag kom att tänka på en kvinna som en gång sa: ”Det hörs ju på namnet att det är farligt: gift”. Jag fick uppfattningen att hon nog var lite bitter.

Annars kan väl ordet, som i någon mening är neutralt, vara både en smekning och ett spjut som träffar hjärteroten. Lite så var det väl när jag en gång av en kvinna jag blivit väldigt förälskad i fick höra: ”Det är en sak jag måste tala om för dig. Jag har varit gift två gånger.”

Några år senare var det med förundran jag tänkte i mitt stilla sinne: ”Jaha, nu är man gift igen”. Det hade gått undan och jag hade väl inte riktigt hunnit med. Kan förstå hur ordet känns när man får reda på att någon man gillar eller har ett förhållande med ÄR gift. Får själv be om ursäkt för undomssynder här. Några gånger har det varit ofrivilligt eller passivt som man kanske gjort andra ont med att vara gift men andra gånger har det varit bara egotrippat.

Eller man drömmer om att gifta sig och leva lycklig i alla sina dar men det händer liksom aldrig. Jag var väl knappast där men jag längtade egoistiskt efter få barn och jag fick det också tidigt. Och blev gift. Vilket jag snart kom att ångra. Och vilket värde ordet får beror ju främst på vem man är gift med i så fall.

Men jag har alltid förundrat mig över dem som med stolthet hela livet påpekar att de minsann är gifta. Så mycket kan i alla fall inte jag värdesätta en kyrklig eller borgerlig ceremoni. Men jag är väl lite udda. Låt oss höja giftbägaren!

Skrivet av Ch. den 8 feb 09:43 | Anmäl
Tillhör kategorierna: manligt och kvinnligt , mänskligt , samhälle
Kommentarer

Inlägget har 2 kommentarer
SKÅL
Anmäl
Vännen…………..Kram
Skriven av Sexy Bitch den 8 feb 17:24
Det fins många tankar
Anmäl
med det ena och andra skål natti natti
Skriven av maloo den 8 feb 21:59
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=468944

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

