feb7-3

INDIVIDUELLT SETT

VEM SKREV DIKTEN?

Dansade en gång i bastkjol men inte staty ännu.

Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarens trapp
och gråter så övergivet.

Nils Ferlin förstås. Så genialt enkelt. Fotbollsspelaren från Filipstad.

Men nu hände det sig så att jag var i Stockholm för att springa Lidingölpppet eller något sådant. Ferlin, som alltså skrivit raderna, har ju fått en liten staty där inte så långt från Haga där han sägs ha hållit till mycket. Har glömt vad gatan heter. Nära Oscarsteatern tror jag.

En familj med en pojke i åttaårsåldern kommer och stannar till och tittar på statyn. ”Vet du vem det är?” säger föräldrarna förhoppningsfullt. ”Vad heter farbrorn?”. Antagligen förväntade de sig, av någon för mig okänd anledning, att pojken skulle veta det.

Pojken svarar inte, är rädd att det ska vara fel förstås. Att han som är så duktig ska göra föräldrarna besvikna. Dessa insisterar dock och till sist klämmer han ur sig: ”Ulf Adelsohn!?!”. Jag gissar att föräldrarna var hängivna moderater. Det var tidigt 80-tal.

Tablå!

Skrivet av Ch. den 7 feb 18:34 | Anmäl
Tillhör kategorierna: inrikes , mänskligt , uppfostran , ungdomar , samhälle
Kommentarer

Inlägget har 2 kommentarer
Jag har suttit bredvid Nils F. i Filipstad och blivit fotad!
Anmäl
Av min sambo fast han är i brons! Sorgligt öde men fina dikter/sånger!
Skriven av Fido den 7 feb 19:12
Hallå pôjker!
Anmäl
Jag har också suttit där men inte blivit fotad!
Skriven av Ch. den 8 feb 09:38
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=468705

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

