mars6-1

INDIVIDUELLT SETT

SYSTEMBOLAGETS BRISTANDE ATTRAKTIONSKRAFT

Utan alkohol i 13 dagar. Det har nog inte denne man varit sedan före 1998. Varför? Målet inte är inte att helt upphöra med alkoholintag eller vindrickande som i mitt fall.

Avsikten är i stället att testa om det går att leva utan sådant längre tid än 5 eller 6 dagar utan svåra problem. Kanske jag gör ett liknande försök varje år i mars.

Annars avvaktar jag lever- och njurproven som ska tas. Mycket beror på vad de säger. Om de visar sig vara i stort sett OK, räknar jag med att köpa ett sexpack mellanöl nästa eller nästnästa helg. Sedan vet jag inte.

Kanske jag gör uppehåll två veckor igen och provar med snaps, uppehåll igen och provar med öl eller vin (då kanske bara en liter eller två på en helg). Kanske jag lyckas gå över till att ta ett glas vin till maten varje dag i stället för tre liter per helg. Kanske jag återgår till gamla vanor redan nästa helg.

Hur känns det då? Jo, humöret gott, en slags tomhet i huvud och bål, ett slags lätt värk i ”väggarna” runt tomrummet, bra sömn, bra drömmar, lite oro, det liksom spritter i både i kropp och själ en aning, ingen direkt längtan till det berusade tillståndet eller till smaken av vin (som jag faktiskt tröttnat på).

En annan baksiad av att vara vindrinkare är det eviga springandet på ”Systembolaget”. Stället är inte det minsta skuldbelagt numera, men det är bara inte ett kul ställe att gå på. Basta.

Filosofiskt: vad är livet värt utan glädje. Men är berusning glädje, är det sann glädje? Eller ett hjälpmedel för att överleva, att orka fortsätta. Vilka alternativ finns det då till detta?

Skrivet av Ch. den 6 mar 03:02 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , uppfostran , samhälle , sjukdomar och vård , psykologi , filosofi
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=479428

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

