mars1-1

INDIVIDUELLT SETT

BERUSNINGENS BEDRÄGLIGA FRÖJDER

Är det mycket att dricka tre liter vin i veckan? Det har jag hållt på med i ett antal år nu. Som ung drack jag inte mycket. Någon helg då och då när man av en tillfällighet hade möjlighet att ta någon öl eller en eller två rackare. Som studerande en flaska vin eller några mellanöl långt ifrån varje helg. I trettioårsåldern vin för att imponera på någon flickvän. I fyrtioårsåldern en flaska vin var tredje helg. Så småningom enlitersförpckning sedan trelitersförpackningar med snopp. I början med uppehåll, vita helger då och då, men sedan blev detta också för svårt. Nu börjar det bli det svårt att hålla sig ”ren” fyra dagar i sträck. Några gånger har det blivit drickande sex dagar i följd. Är det jättemycket? Alltså en liter om dagen på helgerna mest. Skillnad vore ju om man tog ett glas om dagen till maten eller så. Men det går rättså bra. Jag sitter och arbetar hemma. Men jag blir ju väldigt trött. Minnet sviker mer och mer. Har svårt att organisera och sköta papper. Det är ju inte så att jag är finsmakare och kan en massa om olika vinsorter. Även om jag inte gillar cabernet-viner längre. Jag drack väl från en början för att det var lite festligt, sedan som stämningshöjande åtgärd och så småningom blev det en vanebeteende tror jag. Det är klart att det måste ha uppstått ett alkoholberoende också men huvudskaligen är det en vana eller en försäkring. Man köpte ut vin för säkerhets skull. I fall det skulle bli för tråkigt. Tycker ni jag ska försöka minska eller sluta helt? Tror ni det går? Tror ni jag vill det egentligen?

Skrivet av Ch. den 1 mar 09:03 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , sjukdomar och vård , psykologi , filosofi
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=476611

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

