feb24-1

INDIVIDUELLT SETT

VI SOM UNDSLUPPIT AMPUTERING

Sydsvenskan har intervjuat den gamle kämpen Miakel Wiehe. Precis som undertecknad har han genomgått en äktenskaplig kris i den tidiga 60-årsåldern. Och det är något jag inte rekommenderar. Att genomleva ett sådant känslomässigt tumult vid ingången till ålderdomen är egentligen mer än en människa ska behöva ta. Man berövas sin framtid och sitt förflutna, som Wihe säger. Man blir enbent, man är inte ”vi” längre.

Han har nu gjort en skiva om skilsmässan som inte blev av. Han har också haft ett tidigare långt förhållande i yngre år. Så även yours truly. 17 plus 20 års äktenskap. Där upphör likheterna. Men vad berättar detta?

Gjorde han samma fel som jag?

Att man är en som står ut, inte en orolig själ som ständigt söker nya erövringar. I mitt fall var det så. Nu är jag här och då vill jag inte lägga ner energi på att komma någon annanstans. Inte ens när det känns som om allt det ett förhållande borde medföra av kärlek, omtanke, hänsyn, respekt, gemenskap etc inte längre finns där. Man sitter stilla i båten och livet blir som det blir.

Det är ingen taktik. Man bara är sådan. Man ägnar sig åt sina intressen, man är inte en aktiv person som vill göra sig känd och omtyckt till varje pris, man trivs med en lugn, drömmande, skapande, intellektuell tillvaro. Man intresserar sig inte primärt för personer, pengar och prylar. Man är ouppmärksam på ondskan i luften man andas. Man är egentligen inte medveten om allt detta.

– Vill man ha ett äktenskap så kanske man måste ägna det minst lika mycket uppmärksamhet som man ägnar karriären, säger Wiehe.

Unger som Lundell som säger att ska man ha en tjej så gäller det att skärpa sig. Och han skulle plocka dem bukettvis längs Norr Mälarstrand.

Det var bra nära, Mikael! Vi kan gratulera varandra.

Skrivet av Ch. den 24 feb 05:01 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt
Kommentarer

Inlägget har 2 kommentarer
Fasen va bra skrivet
Anmäl
Ja du har så rätt i alltihop.Är man gift så bör man nog ägna lite tid åt detta. Å inte åt gnäll å eländiga saker bara, jobba ihop, tycker jag e en bra mening. Jag e ju skild. Gifter nog aldrig om mig, just nu trivs jag med mig själv, å att vara själv, Har väl sina orsaker. Men så länge man trivs e allt bra. Kramar om dig Åsa
Skriven av game over…………. den 24 feb 10:12
Egen väg
Anmäl
Kul att du också är med i ”förståndiga klubben”. Dit kommer en efter ha gjort en massa misstag, tror jag. Det gäller att hitta sin gen väg ja. Ibland tvekar man, ibland blir man missförstådd men den måste finna någonstans, så det gäller att leta.
Skriven av Ch. den 24 feb 14:57
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=475027

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

