feb17-3

INDIVIDUELLT SETT

MODERATERNAS UTSPEL

Skjuter lite från höften känns det som men jag vill reagera på utspelet om återkallande av medborgarskap. Det förefaller ju vid försa tanken bisarrt minst sagt men å andra sidan är ju skälen hot, muta eller falsk identitet mycket allvarliga sådana och borde ju bestraffas i vilket fall som helst. Och sammanvägt med annan fortsatt brottslighet blir de ju väldigt tunga.

Jag överväger att rösta på moderaterna och det här förslaget kan jag acceptera men samtidigt hoppas jag det inte är ett fiske efter bruna väljare. Jag skulle nämligen ha svårt att somna på kvällen om jag visste att jag la min röst på samma parti som tidigare SD-väljare.

Att man sedan låter nya invandrare skriva under ett slags kontrakt är jag inte heller helt främmande för i första läget. Men man borde nog då också låta infödda svenska 18 åringar göra likaledes. Detta efter något man skulle kunna kalla medborgarundervisning. Då blev det ju också läge att öppna för kontakt/integrering mellan nya röstberättigade/myndiga svenskar oavsett var de kommer ifrån.

Jag är övertygad om att merparten av alla våra invandrare skulle välkomna ett sådant arrangemang och känna sig stolta över att få delta i en ceremoni. Jag tror inte heller att invandrare i gemen säger nej till utvisning av grova brottslingar eller till att man sätter stopp för upprepade ”förluster” av pass.

DÄREMOT ÄR ÄR DET ORIMLIGT ATT STÄLLA SPRÅKKRAV, SÄRSKILT AVANCERADE SÅDANA. Människor är olika språkbegåvade, svenska är ett svårt språk för många och kan man försörja sig här utan språket så är det väl OK. Sådana krav får i så fall ställas i samband med anställning.

Tycker jag.

Skrivet av Ch. den 17 feb 15:06 | Anmäl
Tillhör kategorierna: inrikes , EU , mänskligt , samhälle , immigration
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=472764

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

