feb15-2

INDIVIDUELLT SETT

STOPPHANDEN MOT EXPERIMENT MED BARN

Rubriken läser jag i SvD. Vidare: ”Vissa barn har lätt att ­uttrycka gränser och visa att ”nu gillar jag inte det här längre” medan ­andra barn kan ha svårare. På förskolan Sälen arbetar man för att stärka barnens integritet och lära dem att uttrycka sin egen känsla”.
Jag kan tänka att det är viktigt att lära en viss procentuell andel av våra barn att säga nej. I det här fallet gäller det efter vad jag förstår, inte bara sexuella beröringar, utan alla tänkbara situationer. Med vuxna och med kamrater.
Jag betvivlar dock att arbetsmetoden är tillräckligt genomtänkt som metod som de båda något bedagade skönheterna Katarina Ehnborg och Helene Lundström försöker tillämpa. ”Idag frågar man i mycket större utsträckning efter barns känslor, medan man förr var mer rutinbunden i förskolan. Idag går man mer in i diskussioner med barnen”. Så långt är det bra.
En annan skillnad är att man lyfter fram olikheter i barngruppen. Detta är strålande. Att man vågar synliggöra och bekräfta att alla barn inte är likadana utan har olika förhållningssätt och behov.
”Föräldrar är intresserade och vill verkligen få sina barn harmoniska och välmående så att de kan fungera och skydda sig mot påhopp men samtidigt bli bra människor. Inget barn ska behöva utstå kontakter med vuxna som upplevs för närgående till exempel kramas för hårt eller för länge eller som inte visar respekt för barnets integritet, framhåller docent Kerstin Strander”. Heureka!

Det är utomordentligt att man jobbar med sådana här frågor men får jag be den så välmenande personalen på dagis att inte gå för fort fram. Jag vet att ni vill vara så duktiga men tänk er för och ha väl på fötterna innan ni börjar experimentera med våra barn!

Införskaffa till exempel föräldrarnas samtycke efter grundlig information och före start. Det som sägs från forskningshåll och självutnämnda experter är inte alls någon lag och ni hinner säkert ändå samla många poäng för att komma in i himlen för politiskt korrekta personer innan ni gåt i pension.

Det finns helt enkelt inget mandat för att göra omvälvande experiment med människor. Sådant hör helt andra ideologier och tider till!

Och man bör dessförinnan ha säkrat att det finns en helhetssyn?

Barnen växer jäklig snabbt, sitter snart i den stökiga klass 6C, den icke studiemotiverade klass 9A, går på verkstadsskola eller gör lumpen. Se dem inte bara som små gulliga barn utan var medvetna om att detta är ett utvecklingsstadium, att de gradvis blir större och inte kan besparas all ondska under ett helt liv!

Jobba med dessa saker men med försiktighet! Den tidiga barndomen är viktig men vi behöver också tänka på vilken verklighet som ska möta de små gulliga efter barndomen. Det är en tuff miljö ungdomar emellan!

Skrivet av Ch. den 15 feb 18:12 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , storebror , uppfostran , samhälle , maktmissbruk
Kommentarer

Inlägget har 4 kommentarer
Godkväll!
Anmäl
Jag minns att sa jag nej så var jag stygg. Den vuxna visste alltid bäst. Idag är jag så gammal att jag säger nej till allt hihihihihi,,,,,,Kram på dig! 🙂
Skriven av kaisa den 15 feb 20:42
Intressant..
Anmäl
Håller med dig där.. Ha en bra dag Kram
Skriven av Avslutad blogg den 16 feb 08:58
Kaisa
Anmäl
Ja, det var inte bra som det var. Vad jag vänder mig mot är experimentarndet som sker på väldigt lösa grunder.
Skriven av Ch. den 16 feb 12:56
Esskay
Anmäl
Då är vi två! Alltid en början 🙂
Skriven av Ch. den 16 feb 12:57
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=472036

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

