feb15-1

INDIVIDUELLT SETT

DU GÖR FEL! 02

Tag till exempel språk. Inte språkvetenskap utan praktisk användning av språk. Vi hoppar över modersmålet men även där upptäcker man i mycket mogen ålder nya ord och nya sätt att kombinera ord och satser. Ja, alla bär vi nog med oss en eller annan felaktighet från barndomen som det bara råkat sig så att den aldrig korrigerats.

Jag lever på mina språkkunskaper. Alla förstår att jag därför inte kan allt om alla språk, inte ens om de jag verkligen studerat. Hur skulle det ens vara möjligt?

En bildad fransman, en lingvistikprofessor, kan inte alla facktermer, dialekter och språk från olika tider i sitt eget land. Men för att komma till hans nivå skulle jag behöva leva ett extra liv helt enkelt, födas, växa upp och gå i skola på nytt i detta andra land.

Skrivet av Ch. den 15 feb 10:30 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , skolan , språk
Kommentarer

Inlägget har 2 kommentarer
Jag älskar mina
Anmäl
språkkunskaper och att ha lätt för språk………….Kram
Skriven av Sexy Bitch den 15 feb 12:15
Intressant
Anmäl
det där med språk och bruk. Vi brukar ofta diskutera, vrida och vränga på allt och undra. Svenskan är faktiskt ett svårt språk, det tänker vi inte på själva.
Skriven av Geddfish den 15 feb 15:39
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=471857

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

