mars14-2

INDIVIDUELLT SETT

EN SLEMMIG KATTFISK

En gammal svensk bank med en kvinnlig bankdirektör (leve jämställdheten!) som måste har varit världens sämsta bankman, är konkursmässig. Då säger snälla farbror staten att den kan väl hjälpa till eftersom den ändå får en massa pengar av de dumma medborgarna. Villkoret är bara att den kvinnliga bankdirektören avstår från sin orimliga bonus. Javisst svaras det då i kör med falsettinslag. De orimliga bonusarna kan vi avstå från kvittras det glatt i media.

I boet ligger dock ett guldägg kamouflerat av gammalt gräs, fågelbajs och fjädrar som en förbiströvande jägare upptäcker av en ren tillfällighet eftersom han blir nyfiken på det envetna kvittrandet. Ägget är en fast löneökning med 2 miljoner eller sisådär en 40 procent. Detta samtidigt som banken går med tiggarpåsen och årslönen för riktiga arbeten vanligen har långt kvar till att nå en halv miljon brutto. Tala om girighet, tala om falskhet! Detta gäller förstås inte enbart chefsbruttan själv utan i procentuellt fallande grad många fler livsbejakande slipsbärare med allmänbögigt uppträdande. Varför underlät, eller glömde, man berätta att den fasta lönen höjdes medan man triumferande avstod från bonusar:

– Det är väl här det har gått fel kommunikationsmässigt.

Detta är ett rent och skärt förakt för medarbetare, kunder, ägare och skattebetalare. Bakom den söta fasaden grinar ett så pass fult ansikte att det inte skulle tåla dagens ljus eller att ett människoöga skådade det. Jag tänker mig en slemmig kattfisk beredd att sluka både små barn och änkors skärvar i sin girighet.

Banken och dess jämställda kvinnliga direktör medger (!) att den tappat både förtroende och kunder den gångna veckan och tror att den kan fokusera på att ”jobba med” hur den kan återfå förtroendet. Hon har under krisen funderat på sin egen framtid i banken.

Då kan jag meddela att om jag varit Gud Fader och hon vänt sig till mig i bön skulle jag lugnat henne och sagt att hon behöver inte bry sig. Dels vet hon inte vad arbete är (hon tror att det innebär att le, läsa och åtlyda överordnades tankar och likt en gigantisk magnet suga in pengar till sin egen begravning), dels behöver hon inte fokusera på återvinna något förtroende eftersom detta torde vara omöjligt. Fundera på sin egen framtid kan hon göra, men inte i banken, inte i någon bank och helst inte i Sverige.

Och så sitter hon helt fräckt i TV 4:s morgonsoffa och ber om ursäkt: Vi tänkte fel. Avsikten var god, men det blev väldigt fel. OK, men tyvärr är det för sent och har varit det länge. Har hon och banken förlorat kontakten med verkligheten: – Ja, i så måtto att vi inte kunde förklara att den totala ersättningen gick ner. Misstanken blir ju att det aldrig funnits någon kontakt med verkligheten och har inte denna kvinna sin mamma kvar i livet lär det väl knappast finnas någon som orkar gulla med henne längre.

Återstår för henne att göra en omfattande ansiktsoperation, byta identitet och emigrera till något fjärran land där man aldrig hört talas om SEB.

Kattfisk, öven kallad havdjävul, hakatta, kotletfisk, sjöulv

Skrivet av Ch. den 14 mar 13:28 | Anmäl
Tillhör kategorierna: inrikes , manligt och kvinnligt , mänskligt , maktmissbruk , psykologi
Kommentarer

Inlägget har 5 kommentarer
Ni rika gör gott!
Anmäl
När Sackeus fick ett möte med Jesus sa han:Hälften av mina ägodelar ger jag åt de fattiga och om jag utkräft för mycket av någon ger jag fyradubbelt igen. Läs Lus evangelium kap 19.
Skriven av inid den 14 mar 16:04
Ni rika gör gott!
Anmäl
När Sackeus fick ett möte med Jesus sa han: Hälften av mina ägodelar ger jag åt de fattiga och om jag utkräft för mycket av någon ger jag fyradubbelt igen. Tänk vad många som blev glada efter den dagen och särskilt Sackéus själv. Läs Luk evangelium 19 kap.
Skriven av inid den 14 mar 16:20
Jo du…
Anmäl
Tycker de är märkligt att dom ens har mage att ta emot sådana summor, den ena efter den andra, hu hu, eller åckså kanske jag är dum i huvet som blir förvånad? de verkar ju höra till varadgen med fallskärmar och pensions avtal numer hmm… Trevlig kväll på dej!! /Lena
Skriven av lena dalarna den 14 mar 17:58
Oj, det låter nästan
Anmäl
som om du mobbade mig…hade det varit catten som skrev, så…. hihi…jag bryr mig inte. Jag ska knycka din bild, haha! Håller med dig om dom rika som tar från dom fattiga….usch snuskigt. Kramgäddan, gäddfisk som har katt hemma.
Skriven av Geddfish den 14 mar 20:39
För min del
Anmäl
är SEB och Falkengrens beslutfattare rökta. De har förbrukat sitt förtroende.
Skriven av QDMx den 15 mar 19:29
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=482546

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

