mars24-3

INDIVIDUELLT SETT

LJUVA CARL GUSTAV

Ja du kära hjärtanes kung av Sverige! Du gör det väldigt lätt för en att vara republikan idag. Fast vi är nog lite lika du och jag. Den där smidiga och lättsamma sociala kompetensen fattas.

Vi vill så gärna och vi tycker att vi delvis lyckas ibland. Men så blamerar vi oss! Som en blixt från klar himmel. Jag ska nog bara vara tacksam att jag inte är så påpassad som du.

Som när jag satt i Kalmar och sa att den staden ligger ju lite avsides. Som tur var lyckade den trots sin ungdom (då) förnuftige Miomir Zdravkovic täcka upp lite för mig annars hade jag väl blivit uppsolad på en strand vid Kalmarsund nästa dag..

Sådan var min verklighetsuppfattning. Sverige består av Stockholm, Göteborg, Malmö och dessa förbinds av järnvägar och vägar. Allt annat ligger avsides. Jag sa bara vad jag tyckte, det kom som en lång, självklar suck från mitt inre och var väl just därför än desto mer sårande.

Långt värre än när du råkade tro att det bodde örebroare i Arboga eller något sådant. De stekta sparvarna däremot slår dock min Kalmar-fadäs med en hästlängd även om jag i någon mån kan förstå dig. Du tycker väl att du också gör ett jobb. Haken är bara att du inte har sökt det, man har inte din prövat din lämlighet för det, du har inte behövt konkurrera med någon om det, det är orimlig väl belönat och du behöver inte bekymra om något annat än att gå rak i ryggen.

Italienarna är ett belevat folk, de kan umgås och jag hoppas därför att de inte lät dig förstå hur du blamerade dig när du gav ”rådet” att det är dags att spendera oss ur krisen. Därnere är man inte så besatt av rättvisa och jämlikhet. Här hemma i Svedala är vi desto mer förvånade.

Vet du att det finns välutbildade människor som inte har en krona extra att spendera i det land du regerar över? Hur skulle det vara om du då ”spenderade” låt oss säga 10 000 kronor på de 10 000 fattigaste personerna i ditt kungarike så att dessa verkligen kan spendera dem vidare i sin tur! Det blir väl bara 100 millar eller något sådant om jag får nollorna rätt och det får du väl ut om du säljer ett slott, lite aktier eller kronoskog.

Det hjälper inte alla men några åtminstone. För att det skulle få verklig effekt skulle du behöva dela ut till de 100 tusen fattigaste eller så men det är väl mycket begärt. Du har ju din familj och dina pandor att tänka på också. Men hav detta i beaktande när du tigger pengar till din mycket sympatiska dotters bröllop!

Inom parentes sagt så fattar jag inte att du kan vara far till denna öppna, varma och så mänskliga person. Jag menar inte att du är ond eller dålig men du skulle nog behöva tänka över livets villkor lite närmnare.

Staten är folket! Folk har inte alltid pengar att spendera som du har. Och du blir väl bjuden på dt mesta! Du tillhör inte folket. Vi kan inte känna gemenskap med dig även om du talar om din frånvarande far när det blir tsunamikatastrof eller liknande.

Min son som är 16, vet att jag är republikan. Han säger att man borde lämna dig i fred nu eftersom uppnått en aktningsvärd ålder.

Och visst: jag är inte anti-monarkist, bara republikan. Men du gör det inte lätt för mig. Jag förstår dig delvis, jag förstår bortskämdhet, oskicklighet i umgänget med folk, drömemrier, lättja etc men det gör det bara svårare.

Hälsa Vickan i alla fall! Jag sätter nog in ett foto på henne så småningom när jag hittar något av de där riktigt bra.

Skrivet av Ch. den 24 mar 23:05 | Anmäl
Tillhör kategorierna: inrikes , mänskligt , samhälle , maktmissbruk , monarkifrågan
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=486340

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

