apr6-2

INDIVIDUELLT SETT

TYSTNADER OCH TYSTANDEN

Beautiful dreamer, open your eyes!

Vad som får mig att oroa mig är sådant som det är alldeles för tyst om. Nu är det tyst om EU-valet t.ex. Jag har skrivit och frågat Alliansens partier om vad de står för och fått artiga svar. Jag ska redovisa dem här igen så småningom men ärligt talat så verkar det inte som om partierna bryr sig särskilt mycket själva och jag är väldigt tveksam till om jag kommer att rösta överhuvudtaget.

Det är ju faktsikt lite grand som att kyssa sin syster som GP sa. Alltså inte tillnärmelsevis så nervpirrande som att kyssa Anitra eller sin respektive hustru. Nåja de två rika knösarna kan väl ligga och vältra sig på sin herrgård bäst de vill nu. De verkar ju inte sprudla av debattiver och samhällsengeagemang precis nu när de har sitt på det torra.

En annan sak som det redan börjar hyschas om är vad som förenklat kan kallas bonussystemet. Nu har etablissemanget efter mycket vånda beslutat sig för att offra den i bonuskultuern fastklibbade Wanja flugan och då ser bröderna Lejonhjärta (förlåt Wallenberg, eller hur de nu är släkt) sig föranlåtna att låta författa en debattartikel i DN där budskapet i stort sett är ”att nu krävs det samverkan för att ta Sverige ur krisen”. Vi måste vidare ”ha en saklig debatt mellan stat och näringsliv”.

Jag är osäker på om man ska tolka detta som att det hittills förevarit ingalunda innehållit en sådan saklig debatt när man bjudit in politiker, högre ämbetsmän och fackliga förträdare till sina bolagssammanträden mot rundliga arvoden. Nåja, även detta överraskande debattinlägg ska jag försöka bemöta om det inte kommer allltför mycket annat emellan så att jag och andra glömmer, vilket väl är illa dolt önskemål.

Ett tredje förhållande som vagt oroar mig är den pågående och fullt observerbara klimatförändringen som jag skrev om i förra inlägget. Det har ju varit en förskräckligt tjat om miljö, grönt hit och grönt dit sedan 70-talet när Fälldin känslomässigt tog avstånd från kärnkraften. Nu har det ju också kommit s.k. miljöcertifiering, sopsortering etc, och det är lustigt hur sådana där formella men mariginella grejer kan invagga i en falsk trygghet.

Men varför är det så tyst nu? Räknar man med att folk lever för dagen (”carpe diem” som det är så populärt att ubrista), har fullt upp med sina själsliv och skilsmässor och då är det synd (och jobbigt) att störa dem eller är man bara cynisk?

Är det ingen som kan prata sakligt om klimatförändringen på offentlig plats? Här finns det stora kunskapsluckor och om ingen annan gör det får jag väl själv börja täcka till dem här på bloggen, med lånad kunskap och utan auktoritet. Välkomna att följa och debattera dessa frågor genom att kommentarer nedan.

Skrivet av Ch. den 6 apr 13:03 | Anmäl
Tillhör kategorierna: politik , inrikes , mänskligt , samhälle , maktmissbruk , klimatförändring
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=490981

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

