apr15-1

INDIVIDUELLT SETT

VILKET SVINERI!

Detta är tydligen en tysk eller österrikisk nasse från början. Inte rolig att bli attackerad av. Käkarna ska enligt hörsägen vara enormt starka.

Ett vildsvin på 250 kg har attackerat en kvinna på Majorna i Göteborg! Nu är väl ändå det stekta fläsket kokt! Vilda svin i stan! Gottegrisar och svinaktiga personer är man väl van att se i stan men det partåiga hovdjuret Sus Scrofa Scrofa invid en kyrkogård i Sveriges andra stad!

Jag har alltid varit livrädd för alla slags nassar (mänskliga som animala) utom ungar förstås som ser gulliga ut och dem som Walt Disney tecknar. Lukten från en svinstia har etsat sig fast i mitt känsliga luktminne sedan jag bodde på en bondgård som barn. Det är väl inte min favorit, kan jag säga.

Det enda jag strikt taget gillar med denna djurart är fläsket de ger upphov till. Med svål och fett serverat till bruna bönor. Eller brunsås och lagom mjölig potatis. Eller stekta päror.

Vildsvinets kött är dock alltför kompakt och svårtillagat som jag förstår saken. Provade det en gång på Stadshotellet i Hässleholm mest känt för Georg Rydeberg tillbringade sin sista natt där. Dock tror jag inte att han intog vildsvin där på dent tiden och detta skulle ha kunnat vara orsaken till hans frånfälle.

Än mindre tror jag att han i något avseende var ett svin även om han vid den tiden sökte partner. Kanske trots allt någon tyckte att han var en mansgris för man hade sagt till honom att ”vi ska nog hitta någon i din ålder åt dig”. Kanske detta kunde ge upphov till en genusvetenskaplig avhandling? Vi problematiserar helt enkelt svinen och lägger ett genusperspektiv på fenomenet stadshotell.

Så varför låter vi sådant griseri förekomma i Sverige? Jo, det var säkert några idioter till degenererade grevar och baroner som återinförde den som vilthägn på 1940-talet. Det slutade naturligtvis med utbökningar på 70-talet och idag har vi ca 80 000 individer. Detta är 81 000 för många, anser jag, eftersom jag inte längre vågar vistas ute i naturen.

Som alla säkert vet ställer de också till mycket elände genom att böka upp odlad mark, parker, kyrkogårdar (ve och fasa!), fotbollsplaner och liknande och de orsakar omkring 2 500 viltolyckor om året.

Nu till den goda nyheten: Vildvsin får skjutas året om och till och med naturvårdsbyråkraterna anser att de bör jagas hårdare. Gissa vad jag anser? Vissa känslosamma personer anser det dock oetiskt att jaga dessa själlösa djur med metoder. För en del är det tydligen lättare att ömka djur än människor som lever i livslång fattigdom, krig eller, på närmare håll, dagligen plågas av mobbare på skolor och arbetsplatser.

Så jag ska se om jag får tag i ett enpipigt hagelgevär att ha med mig i bilen framöver.

Källor: GT och Wikipedia.

Skrivet av Ch. den 15 apr 09:42 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , samhälle
Kommentarer

Inlägget har 2 kommentarer
ja du, hu hu..
Anmäl
..men jag möter hellre 10 vildsvin än går genom natten ensam en helgkväll i en ”storstad”, de kan jag då säja säkert! Vi har både vildsvin, björn, älg, varg osv inpå knuten, men chansen att få se dom är minimal… nej jag knatar på i skog och mark, där känner jag mej trygg! Idag fick min man Fläsk & Bruna bönor i matdosan, he he… Gokväll! /Lena
Skriven av lena dalarna den 15 apr 19:38
Hallå
Anmäl
Ja, det sägs att vildsvinen är skygga för människor men jag har också hört att när de attackerar så ger de sig aldrig. De andra djuren är väl inte så farliga bara de är mätta och man inte råkar störa dem men jag är ändå rädd för dem. Men 10 vildsvin! Då skulle jag svinga mina 105 kg upp i närmsta träd!
Skriven av Ch. den 16 apr 09:52
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=494136

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

