apr13-2

INDIVIDUELLT SETT

VALET TILL EU-PARLAMENTET! VA?!!

Så mycket som två trejedelar av alla röstberättigade européer kan komma att bli liggande på soffan valdagen den 7 juni. Detta berättar den franska tidiningen Libération och det är resultatet av en undersökning som gjorts av Eurobaromètre.

Förra gången var det 54 procent som inte röstade. I år kan det bli 66 procent eller mer. Bara 17 procent av polackerna tänker gå och rösta medan det den här gången är belgarna som är bäst i klassen med 70 procent. 44 procent av alla européer säger sig vara intreserade av det annalkande valet och bara 16 procent känner till vilket datum det ska äga rum.

Själv har jag tillskrivit de svenska partier som jag skulle kunna tänka mig att rösta på och fått artiga och i viss mån upplysande svar. Kommer att göra en sammanställning här så småningom. Men jag har ingalunda blivit klokare. I media har det inte hörts något om valet som bara ligger 1½ månad fram i tiden nu och partierna verkar mycket ljumt intresserade. Och det är klar att för dem spelar det ingen roll hur många som röstar bara de får in det antal parlamentariker de räknar med.

I nuläget kan jag personligen inte se något som skulle kunna få mig att masa mig iväg till vallokalen. Det skulle väl vara om nazisterna håller på att få makten eller om det bjuds på strip tease och bersa i lokalen.

Skrivet av Ch. den 13 apr 19:20 | Anmäl
Tillhör kategorierna: politik , inrikes , EU , samhälle
Kommentarer

Inlägget har 1 kommentar
Hej Ch!
Anmäl
Tack! Jag skrev lite på ditt förra inlägg o jag kopierade ett inlägg på min sida..om du vill läsa? Ha det bra!
Skriven av Lotten den 14 apr 00:24
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=493483

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

