apr13-1

INDIVIDUELLT SETT

DEN FULA MOBBNINGEN – DEFINITION

Mobbning är upprepad kränkande behandling över tid och kan bestå av t.ex. av tillmälen, fysisk aggression eller utfrysning. Mobbning är det yttersta uttrycket för och beviset på den ondska vi alla bär djupt inom oss. Detta är en del av vår mänskliga natur helt enkelt. Religionen har sin lösning på det hela men hamnar ofta i andra diket, dvs hyckleri, falskhet etc. Men kan naturligtvis ge gemenskap och stöd som offret inte kan få på annat håll.

Fenomenet behöver ständigt uppmärksammas och bearbetas eftersom det inte hör hemma i moderna, civilIserade samhällsformer och alldeles särskilt eftersom det tenderar att drabba helt oförargliga, känsliga och eller lite annorlunda personer . Man kan dock aldrig vinna någon permanent seger över mobbningen genom stroslagna kampanjer, uppättande av handlingsprogram och trosvissa uttalanden om hur mycket man är emot den. Även om inte det är fel heller.

Mobbning förekommer mellan såväl vuxn som ungdomar och barn och vi kan till och med se liknande beteenden hos djur. Kanske det är ett instinktivt fenomen i högre grad än vi tror? Kanske vi en gång har behövt en sådan förmåga för att uppamma mod, kompensera oss, nedvärdera motståndare och rivaler.

Jag går till mig själv. Visst finns det företeelser och personer som jag är helt ointresserad av och visst finns det framför allt beteenden men kanske också individer som jag i någon mån föraktar fast jag inte vill medge det. Kanske jag tycker att jag säger ju ingenting till dem personligen, kanske jag tycker att jag bara skämtar om det, kanske att jag bara vill vara trevlig och eller rolig när jag yttrar mig nedvärderande under familjekvällar framför teven. Den typen av program som är högsta mode, s.k. förnedrings- eller utröstningsteve, ger ju också rikligt med tillfällen eller till och med uppmanar till detta.

Men det är en medvetetet uppbyggd oförståelse färgad av förakt som jag av personliga anledningar ger uttryck för oavsett om jag sitter ensam, är med andra eller står inför föremålet för min nedlåtande attityd. Som tänkande, modern människa borde jag inse detta även om jag någon gång inte kan motstå frestelsen. Till yttermera visso borde det vara min skyldighet att, bäst jag kan, motverka och förhindra det när helst jag ser det krypa fram i olika sammnhang.

Var och en har rätt att ha sina egna värderingar och känslor och även att uttrycka dem. Inte tu tal om det. Men att medvetet, upprepade gånger fysiskt och/eller psykiskt skada en annan människa som inte gjort en något ont är ren och skär ondska. Än mer så om denna är en svag (svagare) person, vilket nästan alltid är fallet.

Om du själv har blivit sårad är ditt första och mest naturliga val att konfrontera personen i fråga och försöka ställa till rätta. Om du däremot bedömer denne som svagare finns alltid frestelsen att revanschera dig på ett oschysst sätt. Och är du ett riktigt rötägg gör du det på ett psykologsikt raffinerat sätt, försöker få stöd från andra i omgivningen och tröttnar inte förrän du ser tydliga tecken på nederlag. Antagligen bara för ditt egent höga nöjes skull eller för att uppnå prestige i en grupp.

Den vanligaste frågan ett mobboffer vill ställa till sina mobbare är: Varför? Svaret är tyvärr som ovan men mobbarna kan oftast inte själva formulera detta. Särskilt ont gör det i alla fall mig när unga, formbara individer mobbas, eftersom jag vet att detta kan göra dem till psykologiska krymplingar för livet.

Detta är vad mobbning är. Sen följer frågan om vad som kan göras, om de flesta egentligen förstår vad mobbning gör mot en människa? Jag vill gärna ge, och få, exempel på mobbning från mycket lindrig till grov sådan, som kanske bäst bör kallas pennalism. Det bör finnas en riklig litteratur i ämnet och jag ska se om det på något sätt går att utvärdera denna. Till sist hoppas jag kunna komma med ett enkelt men genialt förslag på hur man mer dupgående kan ta itu med problemet.

Detta lovar jag mina trogna läsare om det finns några.

Skrivet av Ch. den 13 apr 04:48 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , uppfostran , skolan , ungdomar , samhälle , psykologi
Kommentarer

Inlägget har 4 kommentarer
Jag skriver
Anmäl
om mobbning själv ganska mycket därför att min nu sjuttonåriga dotter har varit mobbad sedan åk 1. Hon blev mobbad för att hon var en pojkflicka och det retade väl alltid nån kille eller tjej. Mobbningen har varit av grövre sort. Mobbarna har blivit fler och fler. Och ingen jag menar ingen har vågat träda fram och hjälpa till att få slut på mobbningen. De har blundat. Jag har nog provat allt för att lyckas få upp ögonen på de som skulle ha kunnat hjälpa men icke sa nicke. Sen slutar ju inte mobbningen bara för att skolan tar slut för dagen. Mobbarna har fortsatt på fritiden de har bland annat kommit hem till oss och förstört, sprängt postlådan gång efter annan. De har knäckt nacken på min dotters kaniner, krossat fönsterrutorna, hotat att bränna ner huset vi bor i när vi sover, de har skurit sönder bildäcken, slagit sönder vindrutan på bilen, kastat kniv på min dotter. mm.mm Nu senast för ca fyra veckor sedan blev min dotter knivskuren på gymnasiet i idrotten. Visserligen bara i hälen men ändå. Självklart mår min dotter dåligt över vad mobbarna har gjort så pass dåligt att hon skär sig när hon mår som sämst. Polisen, skolan, det sociala nätet har inte gjort ett dugg. Vi har gjort hur många polisanmälningar som helst som bara läggs ned. Skolan följer inte mobbningsplanen. Det gjorde inte ens skolan när hon gick i grundskolan inte ens försökte hjälpa fast de mycket väl såg när hon satt ensam i klassrummet eller var ensam på rasterna, hur hon blev slagen eller utfryst/hånad om de skulle arbeta i grupp och så vidare… Ja detta var i korta drag om vad som har pågått sedan åk 1. Ju fler vi är som skriver om mobbning desto bättre. Att få våra medmänniskor att förstå vad vidden av mobbning är. Och att kunna se när en person är mobbad vuxen som barn. Ja det är viktigt att skriva om mobbning tror jag. Och att det är någonting fruktansvärt att drabbas av. Som det är idag så när folk utbildar sig till lärare så får de ingen utbildning i att hantera mobbning/ förstå vad det innebär. Sen finns det ju lärare som kanske själv varit mobbare och tar därför inte notis om mobbningen. De håller med mobbarna. Men sen har vi de lärare som har varit utsatta själva för mobbning de reagerar direkt och tar tag i det hela på direkten. Mobbningsplanen skulle nog oxå börja fungera bättre om lärarna fick en rejäl utbildning i mobbning. Och att de inte var rädda för att skolan skulle få dålig respons om det kom fram att deras skola var utsatt för mobbning. Fortsätt gärna och skriv om mobbning. Det är bara bra. Kram!
Skriven av simona den 13 apr 17:27
Till Simona
Anmäl
Tack för din långa och rejäla kommentar Simone. Jag skriver ett meddelande till dig.
Skriven av Ch. den 13 apr 19:39
Lärarutbildningen Simona o Ch!
Anmäl
Hej! Kan vi inte på något vis kontakta någon där o fråga rakt ut VARÖR och få tillstånd en förändring i lärarutbildningen?? Om vi går ihop oss eller var för sig skriver/ringer m.m.! Ch! Bra skrivet o fortsätt.. Jag har väl också mobbat lite någon gång,omedvetet, för jag mådde siit! Men idag! Jo, jag kan känna det förbjudna ordet, förakt..jag ser ner på personen..som ärhalvboss, men som ej klarar av det arbetet!Svårt ämne men bra att mobbing kommer upp på ytan mer o mer o mer. Flera röster skulle behövas, men rädslan styr tror jag! ”Tänk om jag blir mobbad/retad/utfryst osv. Att rensa luften är bra men det verkar inte räcka! Kommer inte INSIKTEN fram hos parterna, så fortsätter gliringarna m.m. Det är vad jag tror! Att ransaka sig själv, som vuxen..det är inte så vanligt o enkelt, fel ord, men ändå! Och mycket mer.. Lotten
Skriven av Lotten den 13 apr 23:27
Slår jag upp
Anmäl
Lärarnas riksförbund tas det ju upp i texten på första sidan om mobbing o arbetsmiljö…. Men jag kommer inte in för jag är inte lärare o man måste regga sig m.m. Ska leta vidare o kanske hitta en minister igen som jag gjorde till simona) ha det gott!
Skriven av Lotten den 13 apr 23:32
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=493155

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

