m9-2

INDIVIDUELLT SETT

Det väldiga valet

EU med tilltänkta samarbetspartners

Nu börjar EU-valet nämnas allt oftare i media. Jag skrev och frågade mina ”kandidatpartier” redan i februari om deras syn på EU. Och fick svar. Var jag tidigt ute eller är det väl sent att börja snacka om det nu? Kan detta i någon mån återspegla vikten man lägger vid valet?

För mig var det viktigt att få veta OM det överhuvudtaget kommer att löna sig att lufsa iväg den där söndagen i juni. Jag tror jag har fått svar på det nu. Jag ska försöka gå igenom partierna ett och ett på denna blogg med utgångspunkt i vad de svarade då.

Valet borde vara viktigt. Det är bara det att EU är sååååå stort och Sverige sååååå litet och jag och du är amöbor i detta olyckliga land och i denna amorfa union.

Om valdeltagande går under 40 % igen anser jag likväl att valet är en fars, hur viktigt det än borde vara. Då måste någon ta initiativ till indirekta val (riksdagen röstar fram Sveriges ledamöter eller kommer fram till något proportionellt förfarande). Därmed kommer i praktiken EU-valet att ske samtidigt som de olika parlamentsvalen och dessa skulle lämpligen kunna samordnas till tidpunkten.

I nuläget uppger 43 % av de röstberättigade i Sverige att de ska gå och rösta.

Se också SvD

Skrivet av Ch. den 9 maj 12:30 | Anmäl
Tillhör kategorierna: politik , utrikes , EU , byråkrati , media
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=502031

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

« »

Kommentera

