jul09 12-1

Expressens förstasida Bloggens förstasida

Logga in/Börja blogga | Anmäl |

FÖLET MULLIGAN SÖKER NY MAMMA

DSB FIRST VILL HA MER BETALT
INDIVIDUELLT SETT

Om politik och samhälle ur individens synpunkt
Arkiv
En lucka på 50 år

Hej J-E!

Håller med dig. Det var mer än trevligt.

Men det är ju på något sätt ändå en ovanlig situation vi utsatte oss för. Jag har ju efter lång tid träffat andra personer som jag känt tidigare, både släktingar och kamrater, men nu märkte jag att jag blev lite accelererad (”gick upp i varv” som man säger) och pratade på betydligt mer än vanligt.

Men det är väl så att Mellerud, Dalsland och åren 1957 till 1962 har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Jag tror det beror på att jag kom dit, tillbringade några väldigt viktiga, innehållsrika och bra ungdomsår, övergick från att vara barn till att vara tonåring, flyttade därifrån lika hastigt som jag kommit och sedan förblev dörren till detta inre universum stängd. Praktiskt taget. Andra saker blev centrala. Men jag bar hela tiden denna mentala spökstad inom mig som ett slags referens

Först nu förstår jag hur viktigt det inslaget varit i mitt livs vävmatta. Mellerudstrakten är ”hemma”. Likaväl som Alvesta. Och Höör som mina föräldrar kommer ifrån. Fast det är mer deras ”hemma”. Men därigenom också lite mitt. Sekundärt på något sätt. Det är platser där man kan gatorna och känner till namnen på de flesta byar etc. runtomkring. Ett hus är inte bara ett byggnad, även om det ser precis likadant ut som tusentals andra hus i Sverige. Det är i regel levande historia, ett monument som berättar. Och i min värld är dessa platser och byggnader fortfarande befolkade av dem som en gång bodde där, samtidigt med mig eller mina föräldrar.

Skönt att ni kom hem i god ordning. Alexander hade visst sett att ni kom tillbaka och la i pengar i parkeringsautomaten. Vad tyckte ni om stan? Nu var det ju karneval och kanske lite speciellt. M och A var ute och på stan två dagar och i går lördag var vi alla ute och såg på själva karnevalståget. Väldigt fint. Vi trivs väldigt bra här även annars. Lagom stort, allt till hands, livfullt, vackert, havet.

Vandrarhem kan vara praktiskt. Men ibland kan det bli som du säger: i simplaste laget. Det är väl bara priset som talar för dem. Ett alternativ kan vara stugbyar. Ännu bättre om man kan hyra per dygn. De är nyare, renare och oftast med dusch på rummet. Kul att ni fick en angenäm ”lillsemester” i alla fall. Själva har vi alltså resor till Mellerud och Finspång på gång. Med oss är det alltid snabba ryck, vi har inte tålamod att detaljplanera och beställa långt i förväg. Alexanders kusin kommer den 24 till 28 juli så vi tar antagligen en sväng innan dess. Så ni kan lugnt räkna med att vi ses inom kort. Vi tar nog in två nätter eller så på en av stugbyarna. Ska kontakta K. Å. också och höra mig för, om han inte har semester.

Ha det bra så ses vi!

Ch. med familj

Skrivet av Ch. den 12 jul 10:17 | Anmäl
Tillhör kategorierna: mänskligt , nostalgi
Kommentarer

Inlägget har 0 kommentarer
Skriv kommentar

Du måste vara inloggad för att få kommentera. För att logga in, klicka här.
Trackbacks

Trackback-url för det här inlägget är:

http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=individ&e=521962

Inlägget har 0 trackbacks
Tipsa

Vill du tipsa en vän om detta blogginlägg? Klicka här!

Kommentera

