Adjö från Falska bloggen

Läs ”Tankesmedjan Feminix”! Kommer hotet från Sverigedemokraterna eller Islam?

————————————————-

Från den Falska bloggen:

”Det här är vedervärdigt, att man utger sig vara en annan.”

01 juni 2009 av Inger Johansson

“Det här är vedervärdigt, att man utger sig vara en annan”. Det är Göran Hägglunds svar på SR P4´s fråga om vad han tycker om den här bloggen. Det här är vedervärdigt. Göran, det tycker jag också.

Anledningen till att den här bloggen över huvud taget existerar är för att ni Kristdemokrater utger er för att vara något ni inte är. Man kan inte jobba för ett tryggare och medmänskligare samhälle samtidigt som man erbjuder en plattform för folk som uttalar sig som Tuve Skånberg och Per Landgren. Man är inte heller ett sekulärt parti om man lyfter fram personer som anser att vetenskap är något godtyckligt som man bara förlitar sig på ibland.

“Det handlar om personer som utger sig för att vara Kristdemokrater, eller gilla partiet, men som ger uttryck för de mest absurda åsikter i syfte att spä på fördomar om partiet och ge våra motståndare vatten på sin kvarn. Jag tycker att det är lågt.”

Citatet kommer från Göran Hägglunds senaste nyhetsbrev. Jag undrar Göran, vad är mest absurt i din värld, att publikt jämföra laglydiga svenska medborgare/medmänniskor med pedofiler och pederaster eller att under pseudonym parodiera vad som händer om man drar kristna moraliska värderingar till sin spets? Jag frågar eftersom jag hoppas på ett svar.

Någon har dragit en gräns för vad som är för personligt att fråga en politiker. Jag vet att det inte enbart är ni Kristdemokraterna som har dragit den här gränsen, de journalister som intervjuar er drar säkerligen en egen gräns och låter därmed bli att ställa de intressanta och högst relevanta frågorna. För ingen anser det väl vara oviktigt om den vi röstar på anser att vetenskap är något godtyckligt som man bara förlitar sig på ibland eller om den vi röstar på anser att vissa medborgare är syndare som måste omvändas trots att de inte begår brott enligt vår gemensamma svenska lag.

Många har diskuterat om min blogg är odemokratisk och möjligen är det så. Men jag anser att det är ett större problem för demokratin när ett etablerat parti tillåts smyga med vad deras politik och politiker faktiskt anser om sina medmänniskor. Annika Bergström, medieforskare på Göteborgs universitet, säger i NA den 17 maj:

“En blogg som ‘Sanningen måste fram’ kan också fungera på motsatt sätt. Den kan väcka intresse för politik och få människor att engagera sig.”

Därför har jag inget problem med att starta upp 20 liknande bloggar inför riksdagsvalet nästa år. Och tro mig, min inkorg är full med människor som vill hjälpa till.

Avslutningsvis så vill jag klargöra att jag varken representerar, eller har kopplingar till, något politiskt parti. Det här är inte heller något PR-trick eller ett projekt inom Konstfack utan mitt eget försök till att skapa ett tryggare och medmänskligare samhälle.

/Johannes”

———————————–

Jag hopps vi slipper mer från denna falska bloggare./Feminix

Ett svar

  1. Det finns något i ALLT, kanske… 😉

Kommentera

