Radikal muslim 5

Det som uppfattas som förlegat i de flyktiga förändringarnas virvlande
skeende bedömer man som oväsentligt och irrelevant, men det som egentligen är irrelevant är det tankeklimat som avfärdar de eviga sanningar som i alla tider haft betydelse för människan och som vänder sig till det som är bestående inom henne. Om en betydande del av den nutida mänskligheten tycker att religionens visdom och de eviga sanningar, som bevarats och följts av lärda genom århundraden, saknar mening, beror denna brist på
intellektuell framtidssyn på att man själv i hög grad har förlorat mening. Denna människokaraktär tar sig själv och sin bristfälliga verklighetssyn, som hon kallar ’den moderna människans öde’, på för stort allvar. Hon är därför oförmögen till självkritik och skuldbelägger den objektiva och uppenbarade sanning som ryms i alla ortodoxa och autentiska religioner och som i verkligheten är den enda rättmätiga måttstocken för människans värdighet och ställning.
[ Nasr, Seyyed Hossein: “Vad har islam att erbjuda den moderna världen?”, ur antologin Vid det klara morgonljuset (Proprius, 2006), s 179.]

Islam kommer, i likhet med varje uppenbarad sanning, från Gud, och
därför är det världen som skall anpassa sig till islams sanning och inte tvärtom.
[Nasr, Seyyed Hossein: “Vad har islam att erbjuda den moderna världen?”, ur antologin Vid det klara morgonljuset (Proprius, 2006), s 181.]

Den muslimska världen har genom Organization of the Islamic Conference
utarbetat en egen deklaration om de mänskliga rättigheterna i islam. Den kallas för Kairodeklarationen och antogs 5 augusti 1990 av fyrtiofem utrikesministrar från muslimska nationer. Det märkvärdiga med detta dokument är att varje rättighet har stöd i Koranen och sunna. Seyyed Hossein Nasr skriver:

Many deliberations, conferences, and debates at the beginning at the fifteenth century of the Islamic calendar, corresponding to the early1980s, led to the publication of an Islamic declaration of human rights that gained support of many traditional Muslims authorities and many notable organizations and has become widely disseminated throughout the Islamic world. [Nasr, Seyyed Hossein: The Heart of Islam, s 296.]

All the elements of human rights as delineated in the Islamic declaration above [dvs. Kairodeklarationen] are found within traditional Islamic sources, from the Quran and Hadith to poetry, aphorisms of sages, and works of moral philosophers and Sufis. [Nasr, Seyyed Hossein: The Heart of Islam, s 300.]

De mänskliga rättigheterna och skyldigheterna är grundade i sharia, den gudomliga lagen. Dessa har uppenbarats för människan genom Koranen och sunna och utlagts, förklarats och systematiserats av de rättslärda, fuqaha.

I Västvärlden däremot har lagarna alltsedan renässansen kommit att bli allt mer sekulariserade. De betraktas allmänt som spelregler stadda i ständig förändring, påtänkta, antagna, tillämpade och förkastade efter vad omständigheterna kräver. I de parlamentariska demokratierna kan folkets
representanter stifta och upphäva lagar genom omröstningar. Det finns inga gränser för människornas makt att stifta och upphäva lagar och därmed inget skydd mot att kapitalstarka organisationer manipulerar opinionen. De
vanliga medborgarnas framtid är osäker. En kontrollstat är i vardande, vilket visades när FRA-lagen röstades igenom i Sveriges riksdag,
och kan när som helst bli verklighet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: