Radikal muslim 25

Splittring är negativt även ur ett andligt perspektiv, en synd enligt Koranen. De nuvarande gränserna mellan muslimska länder är dessutom artificiella och har dragits av de forna kolonialmakterna.

Denna superstat eller federation av stater är alla islamistiska rörelsers mål även om de har olika åsikter om exakt hur den ska se ut. För Hizb ut-Tahrir är det ett globalt kalifat men för många andra är det en federation av delvis
självständiga nationer med ett gemensamt parlament delvis motsvarande strukturen hos EU. Men nödvändigheten i att den muslimska världen enas i ett politiskt block för att kunna värna befolkningen mot exploatering från de
aggressiva Västmakterna ifrågasätter ingen.

Occidentalism

Ett viktigt element i jihad al-fikri är, enligt Seyyed Hossein Nasr, occidentalismen. I flera århundraden har västerländska akademiker

studerat islam och muslimer vilket har gett dem makt att definiera, beskriva och domineradem. Muslimer har inte haft ett liknande intresse för Västerlandet och det behöver vi ändra på, anser Nasr. I den utmärkta boken A Young Muslims Guide to the Modern World [Nasr, Seyyed Hossein: A Young Muslims Guide to the Modern World (The Islamic Texts Society, 1993).] uppmanar den muslimske filosofen unga begåvade muslimer att på allvar ta sig an occidentalismen, det vill säga studiet av den västerländska kulturen ur ett islamiskt perspektiv. Han har själv föregått med gott
exempel genom sin forskar- och författargärning som sträckt sig över ett
halvsekel. Nasr är just en sådan intellektuell som Gramsci beskriver, en som för kulturkampen i de akademiska institutionerna.

It is sad to say that there does not exist enough in-depth knowledge of the West within the Islamic world. Conditions have improved somewhat in this domain but still within the whole width and breadth of the Islamic world how many scholars do we have who know Greek and Latin, which are the basic intellectual and historiclanguages of the West, in comparison with the number of people in the West who know Arabic and Persian and who can
study the roots of Islamic civilization and thought throughout the centuries from their own point of view?


The same holds true for the number of Muslims who are experts in Christian thought or in medieval European civilization or
Renaissance and seventeenthcentury European history, in the
rise of the Scientific Revolution and the many other important
transformations which have made Western civilization what it is.

Most of the Islamic world still suffers from the lack of profound
knowledge of the West while it is being deeply effected by the ideas, products, external manifestations and activities of the Western world ranging from cars to computers, from the cinema to literature, from philosophical ideas to economics.

Western ideas and values continue to flood the Islamic world throughthe mass media and other means for the transfer of information from one side of the world to the other. What is lacking is not information about the West, but a knowledge from the Islamic point of view of the roots of the culture and ideas of
the Western world, a knowledge which alone can provide Muslims with the measures necessary to confront the challenges of the modern West and provide an Islamic response to them. [Mohamed Omars markering]

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: