Islam berikar oss inte!

Jag vill inte ha ett Malmö-Rosengård över hela Sverige. Våra makthavare vill sprida muslimerna med ett tvång för varje kommun att ta emot de tusentals nya ”svenskarna” som väller in varje år. Jag vill inte! Läs artikeln, så förstår du kanske varför! Jag vill inte lämna detta elände i arv till våra barn och barnbarn.

Men Mona Sahlin vill och det gör mig vansinnig, arg och ledsen och jag är maktlös!

Sydsvenskan,8 feb. 2006: Djup splittring bland Mamös muslimer:

  • Fredag och Malmös källarmoskéer fylls med troende. Här samlas män som är djupt kritiska till muslimernas officiella flaggskepp: Islamic Center. Missnöjet gäller vd Bejzat Becirovs envälde och hans benhårda motstånd mot politik och religiös fundamentalism. I det längsta vägrade Islamic Center ta upp den brännande debatten om Muhammedbilderna. Nu planerar kritikerna nya moskéer. Drivande är Abu Laban, omstridd imam från Köpenhamn.
  • Tvåhundra män faller på knä i en källare i Rosengård för att prisa Gud….
  • På de orientaliska mattorna framför honom sitter män med rötter i Mellanöstern, Balkan och Afrika. De förenas alla i sin starka tro. Platsbristen är så stor att många tvingas tränga in sig i sidorum och lyssna på imamens ord via högtalare….
  • Said Azzams predikan handlar naturligtvis om religion. Men till stor del också om politik. Ty det är imamens övertygelse att dessa två alltid hör ihop.
  • Denna dag går han till angrepp mot USA och Israel, som han inte tvekar att kalla ”terrorstater”.
  • Fredagsbön i Islamiska kulturföreningen betyder långt mer än religiös ritual. Det innebär kraftfulla politiska utfall och bestämda moraliska pekpinnar hur en muslim ska leva – vad som är ”haram” (förbjudet) och ”halal” (tillåtet).
  • Det är sådana predikningar som många muslimer saknar i den stora moskén vid Jägersro, som i tjugo år styrts med järnhand av dess grundare och verkställande direktör Bejzat Becirov.
    Malmö har i Islamic Center en av Nordeuropas största och mest etablerade moskéer. Likväl har en stor del av stadens muslimska liv flyttat ut i källare och nerlagda fabriker.
    Det finns idag minst femton källarmoskéer i Malmö. De flesta ligger i Rosengård – på gångavstånd från Islamic Center.
  • Senast väckte hans föredrag om hur Danmark förnedrat alla världens muslimer stor vrede bland åhörarna.
    – En muslim kan inte kompromissa med sin tro, säger Abu Laban.
    Den synen delar hans lärljunge Ammar Daoud, drivkraft i Islamiska kulturföreningen i Malmö.
    – Islam är ett helt paket. ”Love it or leave it”. Du kan inte välja bort någon del, förklarar han när han tar emot oss och bjuder på kaffe och choklad i föreningens enkla källarbibliotek vid Bennets väg.
    – Fredagsbönen har ett syfte, menar Daoud. Att diskutera muslimernas situation i det land man bor. Men även det som händer i Danmark, Palestina och Irak berör ju oss i Sverige.
  • Enligt såväl Abu Laban som Ammar Daoud ska en god imam visa vägen åt sina församlingsmedlemmar, inte bara i politiska frågor, utan även i sådant som har med privatliv och moral att göra.
    Deras uppfattning är fundamentalistisk. De söker svar på alla det moderna livets frågor i Koranen och ”den enda rätta tron”:
    * Det är fel att ta studielån, eftersom ränta är ”haram”.
    *
    Kvinnor måste från puberteten dölja håret under en slöja.
    *
    Sex före äktenskapet är otänkbart.
    * Flickor ska inte delta i simning i skolan.
    * Musik som ”uppmuntrar till sexuellt umgänge med det andra könet” är oren.
  • För Ammar Daoud är mannen familjens självklara överhuvud.
    – Det kan inte finnas två ordförande i en förening, säger han utan omsvep.
    Att hålla fredagsbön tillsammans med kvinnor är inte att tänka på i Islamiska kulturföreningen.
    Vi har inte plats för kvinnor. Men det är ju inte obligatoriskt för kvinnor att gå i moskén. Så vi har sagt att vår fredagsbön är enbart för män, förklarar Daoud.
  • För de flesta muslimer i Sverige är religionen en privatsak. Koranen är en bok med kloka levnadsråd, precis som Bibeln är för många kristna.
    Men bokstavstrogna fundamentalister ser Koranen som en lagbok. Vad händer då om ”den enda rätta tron” kommer i konflikt med svenska värderingar om demokrati, frihet och jämställdhet?
  • Om exempelvis hädiska Muhammedbilder krockar med yttrandefriheten?
    – Det är inget fel med yttrandefrihet. Men den måste ha gränser.
    Om förbudet mot ränta gör att unga kvinnor inte kan studera?
    – Då försöker vi hitta lösningar, förklarar Daoud. En kvinna som vill studera kan ju bo kvar hemma hos sina föräldrar.
    Om din egen dotter vill gifta sig med en pojke som inte är muslim?
    – Det är en omöjlighet. Det kan bara inte hända, säger Ammar Daoud….
  • Bejzat Becirov gör ingen hemlighet av vad han tycker om fundamentalistiska källarmoskéer med tydlig politisk agenda.
    – Sådana moskéer uppmuntrar ett tänkande där barn lär sig hat, säger han.
  • Men Becirovs integrationsprojekt retar många muslimer i Malmö – inte minst de som är av arabisk härkomst. De imponeras inte av att Islamic Center gästats av statsminister Göran Persson och de borgerliga partiledarna.
  • Becirovs kritiker vill leva enligt den rätta läran – oavsett om det gynnar integrationen.
  • De anser inte bara att Islamic Center är för jolmigt i politiska frågor, utan även i religiösa. De vill att moskén ska kämpa för att öka islams betydelse, såväl i enskilda människors liv som i det svenska samhället.
  • – Jag ser inte Becirov som en riktig muslim. Islam är ett sätt att leva, säger Abu Laban
  • Bilden av Bejzat Becirov som diktator i Islamic Center återkommer bland Malmös framträdande muslimer:
    – Bejzat bestämmer allt. Även vem som ska sitta i styrelsen, konstaterar Adly Abu Hajar, moderatpolitiker i Malmö och vice generalsekreterare för European Islamic conference.
    – Det är inte många araber som går till stora moskén. De gillar inte de regler som Bejzat bestämt, säger Ali Ibrahim, lärare på Rosengårdsskolan som tjänstgör som imam både i Malmö och Lund.
  • Också Idris Karaman, imam vid Malmös bosniska moské på Ystadsvägen, är kritisk till Islamic Center. Men han uttrycker ändå förståelse för Bejzat Becirovs agerande:
    Bejzat är alban. Han är rädd för arabisk fundamentalism. Han hotas från alla håll, från andra muslimer, säger Karaman.

Olika muslimer hotar och är rädda för varandra. Och så finns det folk som tycker det är konstigt att vi varnare är rädda för denna medeltida, antiintelektuella, viskepliga, antidemokratiska politiska maktorganisation som kallas ”fredlig och kärleksfull”.

Detta är en krutdurk. Ingen fredlig kulturberikning.


space



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Annonser

Ett svar

  1. Jag har sagt det förut och säger det igen, detta måste få ett stopp! Vi kan inte, i religionsfrihetens och toleransens namn, importera och införa en ny ”statsreligion” som i princip endast bygger på medeltida värderingar, våld, förtryck och okritisk tro på något sagoväsen från Mellanöstern.

    Jag förstår inte hur svensken i allmänhet kan blunda för vad som håller på att hända? Är vi så tryggt invaggade i sossarnas gamla omhändertagandesamhälle så vi helt tappat bort vår förmåga att kritiskt granska vilket skit man från statsmakten och deras handgångna lakejer i slaskmedia försöker pracka på oss?

    Svenskarna MÅSTE finna en attitydförändring till hela detta raserade mångkulturexperiment, med islam som en av dom allra värsta biverkningarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: