Muslimen – bättre än ”den andre”?

Eurozine 2008-07-18, har en intressant artikel; ”De tog av sig slöjorna”.

Slöjan är kanske den mest omdebatterade och ifrågasatta symbolen för en religion. I slutet på 1990-talet när slöjdebatten kom igång på allvar i Sverige förklarade och försvarade konvertiterna Anne Sofie Roald och Pernilla Ouis slöjan i svenska medier. Som muslimska kvinnor och välformulerade akademiker blev de frontfigurer för islam i svensk offentlighet. Men med slöjan följde också känslan av att i första hand vara representanter för alla muslimer och att ständigt vara utstirrade.

Efter drygt 20 år har de tagit av sig slöjorna. Orsakerna är både personliga och politiska. Slöjan stod inte längre för den radikalitet som männen i de islamska rörelserna påstod. Dessutom blev det svårt att försvara ett klädesplagg som blev en barriär mellan ute och inne. Slöjan erbjöd inte befrielse. Känslan av att vara fri fann de i sina yrkesroller som forskare och i den feministiska ideologin.

ASR: Problemet med slöjan är att man själv ställer sig utanför. Den dagen man tar på sig slöjan visar man att man inte vill ha med ”dem” att göra, man känner sig annorlunda och distanserar sig från resten av världen. Jag isolerade mig själv. Jag umgicks bara med dem jag kände och tyckte att bara de – inga andra – kunde förstå mig.

PO: Jag kände ett slags stolthet så småningom. Känslan av underlägsenhet och att vara i försvarsställning förvandlades till opposition. En sorts radikalitet. Man fick styrka i den egna gruppen och vi förstärkte vår egen sanning. Så länge jag var i den muslimska gruppen var slöjan helt logisk. Det var guds ord. Jag vet inte om jag kände skam, men jag kände mig korkad. Och det tog mig hårt. Jag var duktig i skolan, intelligent och intresserad av politik och så blev jag ”korkad” i andras ögon när jag utsatte mig för något slags underlägsenhet gentemot en man som hade övertalat mig till slöjan. Men för oss konvertiter var det enligt regelboken: more royal than the king. Vi skulle vara bättre än alla andra.

Ja, vad ska man tro? Markerar man att man har en bättre tro och därmed anser sig bättre i guds ögon än de ”otrogna”?
Läs även andra bloggares åsikter om

Kommentera

